قطر با همه طرفهای حاضر در بحران اوکراین در تماس است

«تمیم بن حمد آل ثانی»  امیر قطر امروز دوشنبه تأکید کرد که حل درگیریها از طریق تجاوز و حمله رو به افزایش است و این مسئله در اروپا نیز به اوج خود رسیده است.

شبکه خبری الجزیره به نقل از آل ثانی گزارش داد، قطر با همه طرفهای حاضر در بحران اوکراین در تماس است و آمادگی دارد که برای دستیابی به راهکار مسالمت‌آمیز، تمام تلاش خود را به کار گیرد.

وی با بیان اینکه برای بحران اوکراین باید بر راهکارهای دیپلماتیک متمرکز شد، خاطر نشان کرد، همه جهان باید برای مقابله با ظلمی که علیه مردم فلسطین وجود دارد، بیدار و دست به کار شوند .

امیر قطر با اشاره به اینکه «شیرین ابو عاقله» خبرنگار فقید الجزیره در فلسطین کشته شد ولی تشییع جنازه در خور آن برگزار نشد، درباره بحران انرژی در جهان نیز تأکید کرد که باید امنیت انرژی را فراهم کرد و این مسئله مستلزم هماهنگی بین دولتها و شرکتهاست.

قطر با همه طرفهای حاضر در بحران اوکراین در تماس است

تمیم روابط قطر با چین را خوب توصیف کرد و گفت که این کشور تمایل ندارد جهان را در وضعیت قطب‌بندی بین دو کشور ببیند.

وی با تأکید بر اینکه جنگ در اروپا، بحران انرژی در جهان را تعمیق کرد، جمهوری اسلامی ایران را همسایه قطر توصیف و تصریح کرد: «در تلاش هستیم که کمک کرده و همه طرفها را به بازگشت به توافق هسته‌ای تشویق کنیم».

امیر قطر پنجشنبه (۲۲ اردیبهشت) که در تهران حضور داشت، در نشست خبری مشترک با آیت الله رئیسی، اظهار داشت: روابط ایران و قطر، یک روابط مستحکم و استوار است و این روابط مبتنی بر حسن همجواری و سفر اخیر آقای رئیس جمهور رئیسی به قطر یک گام بسیار مهمی بود.

وی ادامه داد: درباره مسائل دو جانبه صحبت کردیم و همین طور در خلال گفتگوها این نکته را مورد تأکید قرار دادیم که حل اختلافات در منطقه، راهی جز گفتگو ندارد و در این باره با رئیس جمهور ایران اتفاق نظر داشتیم و طرفین تأکید کردند، درگیری‌هایی که در منطقه وجود دارد باید از طریق گفتگوهای سازنده حل و فصل شود.

 امیر قطر تصریح کرد: درباره مسائل منطقه‌ای و پیرامون چند پرونده، بحث و تبادل نظر کردیم. موضوع اصلی درباره فلسطین بود. البته درباره سوریه، عراق و یمن هم گفتگو داشتیم. اعتقاد ما این است که مشکلاتی که در این کشورها وجود دارد، باید از طریق راه حل های عادلانه و جامع، حل و فصل شود.

وی تأکید کرد: در مورد مذاکرات وین هم باید بگویم قطر همواره نگاه مثبتی نسبت به این گفتگوها داشته و ما باور داریم گفتگو راه حل حل وفصل این مسئله است.

امیر قطر بیان داشت: همچنین باید بگویم مسابقات جام جهانی در ماه‌های نوامبر و دسامبر سال جاری میلادی برگزار خواهد شد. ما از همه ایرانیانی که علاقه مند هستند در این رویداد حضور پیدا کنند و از نزدیک شاهد مسابقات تیم ملی کشورشان باشند، استقبال می‌کنیم و به همه خوشامد می‌گوئیم.