۴ کشور اروپایی خواستار استفاده از دارایی‌های روسیه برای بازسازی اوکراین شدند

 این چهار کشور(لیتوانی، اسلواکی، لتونی و استونی) طی نامه‌ای مشترک عنوان کردند: اوکراین اوایل ماه مه برآورده کرده بود که حدود ۶۰۰ میلیارد دلار برای بازسازی این کشور نیاز است این در حالی است که  با توجه به ادامه جنگ ، این مقدار احتمالا بسیار بیشتر خواهد بود.

در این نامه که قرار است امروز به وزرای دارایی اتحادیه اروپا ارائه شود، آمده است: بخش قابل توجهی از هزینه های بازسازی اوکراین، از جمله غرامت به قربانیان حمله، باید توسط روسیه پوشش داده شود.

این نامه همچنین از اتحادیه اروپا خواست تا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو آمالده شود.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: در نهایت، اگر روسیه حمله نظامی به اوکراین را متوقف نکند، به هیچ وجه نباید روابط اقتصادی بین اتحادیه اروپا و روسیه حفظ شود و اطمینان حاصل شود که هیچ یک از منابع مالی، محصولات یا خدمات ما به ماشین جنگی روسیه کمک نمی کند.

این چهار کشور اروپایی همچنین اعلام کردند که اتحادیه اروپا و کشورهای همفکر پیشتر دارایی های متعلق به افراد و نهادهای روس و حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی این کشور را توقیف کرده اند.

این نامه می افزاید: اکنون ما باید راههای قانونی برای استفاده حداکثری از این منابع به عنوان بودجه برای بازسازی اوکراین استفاده کنیم.

پیش از این گزارش شده بود که اتحادیه اروپا تاکنون حدود ۳۰ میلیارد یورو از دارایی های الیگارش‌ها و نهادهای روسی و بلاروسی را توقیف کرده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز اخیرا در اظهارات تاکید کرد که روسیه باید هزینه جبران خسارت‌هایی که به این کشور وارد کرده است را پرداخت کند.

زلنسکی گفت: در شرق دونباس که در آن درگیری‌ها شدید بوده است، نیروهای روس شهرهای روبیژن و ولنوواخا را به ویرانه تبدیل کرده‌اند.

۴ کشور اروپایی خواستار استفاده از دارایی‌های روسیه برای بازسازی اوکراین شدند

رئیس جمهور اوکراین ادامه داد: نیروهای روسیه ماریوپل را نیز تخریب کردند و سعی دارند همین کار را با شهر سورودونتسک انجام دهند.

زلنسکی تاکید کرد: روسیه باید برای هر خانه، مدرسه، بیمارستان و کسب و کاری که ویران می‌کند، هزینه پرداخت کند.