تحرکات مشکوک در اربیل

هیئت هماهنگی مقاومت عراق ، شامگاه دوشنبه (۲۳ می)، با انتشار بیانیه‌ای از رصد عملیات آموزش گروه‌های مسلح در منطقه کردستان تحت نظارت «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر این منطقه با هدف ایجاد هرج و مرج ، آشوب، تخریب و برهم زدن وحدت ملت عراق خبر داد.

در این بیانیه آمده‌است: در بحبوحه بحران سیاسی که بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور سایه انداخته و بر مشکلات و رنج ملت عراق افزوده، «عملیات آموزش گروه‌های مسلح در منطقه کردستان زیر نظر مسرور بارزانی و تحرکات مشکوک نیروهای داخلی که مزدور خارجی هستند را رصد کرده‌ایم که هدف از آن، ایجاد هرج و مرج، بی نظمی و خرابکاری و برهم زدن وحدت ملی عراق و بافت اجتماعی، با رد پای  آشکار صهیونیستی است».

در ادامه این بیانیه آمده است: همان‌طور که در گذشته نیز موضع خود را نشان‌داده‌ایم، در راستای خدمت به امنیت ملت عراق به مقامات کردستان اطلاع می‌دهیم که این تلاش شوم و آتشی که در پی روشن کردن آن هستند به خودشان بازخواهد گشت و پیش از هر کس دامن خودشان را خواهد گرفت و در آن صورت جز سرخوردگی و زیان به چیزی دست نخواهند یافت».

در پایان بیانیه مذکور تاکید شد که مقاومت عراق همواره در کنار مردم عزیز خود باقی خواهد ماند و «هر چقدر هم که گرگ‌های داخلی و خارجی با آن بجنگند؛ به یاری خداوند در مقابل تمامی تلاش‌ها برای به حاشیه راندن و دور نگه‌داشتن، منسجم و قوی خواهد ماند و ایمان دارد که رهایی از این بحران تنها از طریق گفت‌وگوی جدی حاصل می‌شود، زیرا این تنها راه برای رساندن مردم به ساحل امنیت است.

هشدار قیس الخزعلی درباره تحرکات مشکوک در اربیل

دیروز، «قیس الخزعلی» دبیر کل عصائب اهل الحق عراق نیز در یک برنامه تلویزیونی با هشدار به شکل گیری یک توطئه جدید در عراق گفت که‌ برخی از جریان‌ها و شخصیت‌های رسمی  سیاسی از این طرح آگاه هستند. 

وی تصریح کرد که شمارش معکوس برای احیای مجدد تظاهرات و وارد کردن عراق به گرداب آغاز شده است.هدف از چنین تظاهراتی تنها، به راه انداختن درگیری‌های مسلحانه  با پوشش و عنوان مقاومت و جهاد است. 

الخزعلی ادامه داد که اخیرا اربیل شاهد تمرین عناصر مسلحی بوده که هدف آن‌ها به راه انداختن درگیری است. این عناصر در اربیل تمرین دیده و مسلح شده و در هتل‌های ۵ ستاره اسکان داده شده‌اند.

تحرکات مشکوک در منطقه کردستان عراق

پاسخ شدیداللحن شورای امنیت منطقه کردستان 

 شورای امنیت منطقه کردستان عراق با انتشار بیانیه‌ای به این بیانیه هیئت هماهنگی مقاومت واکنش نشان داد و اتهامات وارده به اربیل را بی‌اساس دانست و هشدار داد که هرگونه تعدی به منطقه کردستان که یک نهاد قانونی در عراق به شمار می‌آید، بهای سنگینی خواهد داشت.

به نوشته وبگاه شبکه «رووداو»، شورای امنیت منطقه کردستان اعلام کرد:«یک گروه غیرقانونی موسوم به کمیته هماهنگی مقاومت عراق که مشخص است از سوی طرف معینی هدایت می‌شود، طی بیانیه‌ای اتهاماتی بی‌اساس علیه منطقه کردستان طرح و آن را تهدید کرده است».

به گزارش «رووداو» در بیانیه شورای امنیت اقلیم کردستان تأکید شده که این تهدیدها چیز تازه‌ای نیست و این گروه‌ «عملا هم در نقاط مختلف عراق، هر دسیسه‌ای که از دستش برمی‌آمده کرده‌ و نتیجه آن چیزی جز ویرانی و آشوب در عراق نبوده است».

شورای امنیت منطقه کردستان عراق در ادامه هشدار داد: «هرگونه تجاوز به منطقه کردستان که یک نهاد قانونی در عراق است، دارای بهای گزافی خواهد بود. این گروه‌ها از تاریخ درس نگرفته‌اند وگرنه می‌دانستند که نیروهای قدرتمندتر از آنها نیز نتوانستند اراده ملت ما را در هم بشکنند».

در بخش دیگری از این بیانیه آمده‌است که گروه‌های موسوم به مقاومت عراق، «تهدیدی برای حاکمیت و امنیت عراق هستند و راه را برای رشد تروریسم و ایدئولوژی افراطی باز کرده‌اند. نیروهای ارتش عراق در کنار نیروهای پیشمرگه با تروریست‌ها مبارزه می‌کنند در حالی که این گروه‌ها سرگرم توطئه ، هرج و مرج و ویرانی هستند».

در پایان این بیانیه تاکید شد که دولت مرکزی عراق مسئول حفاظت از حاکمیت این کشور و توقف این اقدامات خصمانه است.