مخالفت اردوغان با گسترش ناتو

رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه در سخنانی از رفتار‌های دوگانه متحدان ترکیه با این کشور انتقاد کرد و گفت: متحدان ما انتظارات ترکیه را برآورده نکردند.

وی افزود: در شرایطی که حساسیت‌های امنیت ملی نادیده گرفته می‌شود، گسترش ناتو به سود هیچ کشوری نیست. ما می‌خواهیم به جای صدور بیانیه‌های دیپلماتیک غیرعملی درباره حمایت از امنیت ملی خود، به عنوان کشوری که بهای سنگینی را به خاطر حفظ امنیت ناتو می‌پردازد، شاهد گام‌های ملموس در راستای حمایت عملی از ترکیه برای مبارزه با تروریسم باشیم. ترکیه صنایع دفاعی و نظامی خود را به دلیل تحریم‌های تسلیحاتی و دفاعی تقویت و آن را از وابستگی هشتاد درصدی به خارج رها کرده و در این زمینه ۷۰ درصد به خودکفایی رسیده است. ترکیه بیش از ۷۵۰ طرح تولید و توسعه صنایع دفاعی را طراحی کرده که آنها را اجرا می‌کند. مراحل ساخت ۶ فروند زیردریایی آغاز شده است و ما در حال برنامه ریزی برای تحویل زیردریایی ساخت ملی به نیروی دریایی ترکیه در مدت ۵ تا ۶ سال آینده هستیم.

اردوغان درباره مبارزه با تروریسم و گروه پ ک ک گفت: در ۴۰ سال اخیر به مبارزه با تروریسم تجزیه طلب ادامه دادیم و علیرغم خیانت‌های کشور‌های دوست و هم پیمان که با تروریست‌ها ارتباط دارند، در راستای مبارزه با تروریسم موفق شده ایم. ما به دلیل عملیات مشروع برون مرزی خود علیه تروریست‌هایی که جان، مال و آزادی مردم ما را هدف قرار داده اند، هدف قرار گرفته ایم. حتی زمانی که ما به جنگ تن به تن با داعش ادامه می‌دادیم، در معرض اتهامات و تهمت‌های غیرقابل تصوری قرار می‌گرفتیم. هنگامیکه گروه تروریستی داعش به حملات موشکی و تروریستی به استان‌های مرزی ترکیه ادامه می‌داد کشور‌های متحد ما سامانه‌های پدافند موشکی پاتریوت را از ترکیه خارج کردند. آمریکا، تسلیحاتی را که با پرداخت پول نقد در اختیار ترکیه قرار نمی‌داد، با ده‌ها هزار کامیون به صورت رایگان به سازمان‌های تروریستی به عنوان کمک به نیرو‌های مدافع خلق و نیرو‌های دموکراتیک سوری تحویل می‌داد. ترکیه پیشتاز مبارزه با تروریسم و مهاجرت نامنظم است و مانع ایجاد کریدور تروریسم در کنار مرز‌های جنوبی شمال سوریه شد. ولی از سرکرده‌های گروه‌های تروریستی که هزاران نفر از مردم بیگناه را کشتند در کشور‌های مختلف اروپایی با فرش قرمز استقبال شد.

مخالفت اردوغان با گسترش ناتو

رئیس جمهور ترکیه گفت: بسیاری از کشور‌های اروپایی و همسایگان ترکیه که مدعی دموکراسی، عدالت و حاکمیت قانون بودند از افراد جنایتکار که دموکراسی ترکیه را هدف قراردادند، حمایت و محافظت کردند. اردوغان خاطرنشان کرد ترکیه نه در تامین نیاز‌های دفاعی خود نه در عملیات مشروع برون مرزی و نه در مبارزه ۴۰ ساله خود با تروریسم، حمایتی را که از متحدانش انتظار داشت دریافت نکرد. حتی کشور ما اغلب در معرض تحریم‌های پنهان و آشکار، تهدیدها، فشار‌های سیاسی و دیپلماتیک و سیاه نمایی و رفتار‌های دوگانه کشور‌های متحد قرار گرفت. نقش حیاتی ترکیه در ناتو و سایر سازمان‌های بین‌المللی که عضو آنها هستیم روشن است. باید تحریم‌های برخی از متحدانمان به ویژه تحریم‌های تسلیحاتی سوئد علیه ترکیه لغو شود. زیرا هیچ نوع توجیه قابل قبولی برای ادامه تحریم ترکیه وجود ندارد.