پیش شرط های ترکیه درباره عضویت فنلاند و سوئد در ناتو

دو هیئت از فنلاند و سوئد که برای حل مخالفت ترکیه با عضویت شان در ناتو به آنکارا سفر کرده اند با مقامات این کشور دیدار کردند.

این دو هیئت به ریاست «اسکار استنستروم» نخست وزیر و وزیر امور خارجه سوئد و «جوکا سالوارا» معاون وزیر امور خارجه فنلاند عصر روز چهارشنبه (۴ خرداد) در کاخ ریاست جمهوری ترکیه با «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری و «سدات اونال» معاون وزیر امور خارجه ترکیه مذاکره کردند.

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در نشست مطبوعاتی پس از این دیدار گفت: به هیئت دو کشور به وضوح اعلام کردیم که اگر نگرانی‌های امنیتی ترکیه با گام‌های عینی و مطابق یک جدول زمانی مشخص برآورده نشود، در این روند پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

کالین گفت: به وضوح اعلام کرده‌ایم که اگر نگرانی‌های امنیتی ترکیه با گام‌های عینی در یک جدول زمانی مشخص برآورده نشود، در این روند (عضویت سوئد و فنلاند در ناتو) پیشرفتی حاصل نخواهد شد. آنکارا با گسترش ناتو و یا عضویت سوئد و فنلاند در ناتو مخالف نیست، اما روند عضویت در این پیمان امنیتی یک فرآیند با محور رفع نگرانی‌های امنیتی کشور‌های عضو است و ما می‌خواهیم که سایر اعضای این ائتلاف نگرانی‌های امنیت ملی ترکیه را در نظر بگیرند، زیرا ما به این موضوع به عنوان امنیت ملی ترکیه نگاه می‌کنیم.

وی درباره رفع تحریم‌های تسلیحاتی علیه ترکیه گفت: شاهد نگرش مثبت نسبت به رفع تحریم‌های محصولات صنایع دفاعی بوده‌ایم. فنلاند و سوئد نباید اجازه دهند پ ک ک و رسانه‌ها، سازمانها، افراد وابسته و گروهک‌های تروریستی دیگر در کشورشان فعالیت کنند.

گفتنی است مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه که در سفر سرزمین‌های اشغالی فلسطین به سر می‌برد، گفته است سوئد و فنلاند باید با تعهد کتبی نگرانی‌های ترکیه را رفع کنند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، که با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو مخالفت کرده است، روز شنبه گذشته با رهبران آن دو کشور شمال اروپا تلفنی گفتگو کرده است. لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ترکیه و عدم حمایت این دو کشور از گروهک‌های تروریستی پ ک ک / فتو و DHKPC و استرداد افراد رده بالای این گروه‌ها از جمله پیش شرط‌های ترکیه از سوئد و فنلاند است.

پیش شرط های ترکیه درباره عضویت فنلاند و سوئد در ناتو

شبکه تلویزیونی ب. اف. ام فرانسه هم در خبری در صفحه توئیتر خود نوشت: امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، امروز (پنجشنبه) با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود درباره پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) گفتگوی تلفنی خواهد داشت.