عملیات موفق هکرهای روس علیه رئیس سازمان جاسوسی انگلیس

تازه‌ترین افشاگری‌ها در انگلیس نشان می‌دهد هکرهای روس در سال ۲۰۱۸ و زمانی که طرح‌های دولت انگلیس درباره خروج از اتحادیه اروپا، موسوم به برگزیت (Brexit) در حال تهیه بود، با رخنه به درون رایانامه‌های رئیس سازمان جاسوسی خارجی "ام آی ۶ " (MI۶)، اطلاعاتی زیادی در این باره به دست آورند.

روزنامه گاردین در این باره نوشت: روسیه در سال ۲۰۱۸ توانست با رخنه در رایانامه‌های مقامات انگلیسی، که خواهان خروج کامل از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت سخت (Hard Brexit) بودند، از طرح‌های این دولت آگاه شوند. ­در آن دوران ریچارد دیرلاو (Richard Dearlove)، رئیس وقت سازمان جاسوسی خارجی بریتانیا، به همراه شماری از مقامات این کشور، از عملکرد ترزا می (Theresa May)، نخست وزیر وقت ناراضی بودند و راهبرد خروج سخت را مناسب می‌دانستند.

براساس گزارش هکرهای روسی، در فاصله ماه اوت ۲۰۱۸ تا ژوئیه ۲۰۱۹، گروهی از هواداران سرسخت جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا، از این که نخست وزیر وقت در صدد بود تا با اتحادیه اروپا، بر سر شرایط برگزیت به توافق برسد، مخالف بودند. به نوشته گاردین، شین هانتلی (Shane Huntley)، مدیر گروه تحلیل تهدید‌ها در گوگل (Google) می‌گوید رخنه گران روسی با نام کلدریور (Coldriver)، پیش از این نیز تلاش کرده بودند تا اطلاعات و رمز ورود کاربران را به رایانامه‌های این موتور جستجو، به دست آورند. ریچارد دیرلاو، رئیس پیشین سازمان ام آی ۶ بریتانیا که از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ مدیر این سازمان بود گفته است از رخنه روسیه به رایانامه‌هایی که وی ارسال و یا دریافت می‌کرده، آگاه شده است.

رخنه گران روسی در عملیاتی با نام "عملیات شگفتانه" (Operation Surprise) توانسته بودند اطلاعات رایانه رئیس سازمان جاسوسی خارجی بریتانیا و یکی از نمایندگان حزب کارگر انگلیس به نام گیسلا استیوارت (Gisela Stuart) که حامی جدایی از اتحادیه اروپا بود، را بدست آورند. ­

رخنه گران روسی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، راه را برای پیروزی ترامپ هموار کردند

روزنامه گاردین نوشت: رخنه گران روسی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا نیز توانسته بودند رایانامه‌های اعضای حزب دموکرات آمریکا را بدست آورند و به منظور انتشار در اختیار تارنمای ویکی لیکس (WikiLeaks) قرار دهند تا راه برای پیروزی دونالد ترامپ هموار شود. به نوشته گاردین، همچنین ۴۵۱ صفحه گزارش درباره روابط بازرگانی آمریکا و بریتانیا، پس از ربوده و منتشر شدن در تارنمای ردیت (Reddit)، در زمان تبلیغات برای انتخابات عمومی سال ۲۰۱۹، به دست جرمی کوربین، رهبر پیشین حزب کارگر انگلیس افتاد. ­ ­

عملیات موفق هکرهای روس علیه رئیس سازمان جاسوسی انگلیس

مردم انگلیس، در روز سوم تیر ماه­ ۱۳۹۵ در یک همه پرسی درباره ادامه عضویت این کشور در اتحادیه اروپا شرکت کردند که در آن ۱۷.۴ میلیون نفر (۵۱.۹ درصد رأی‌دهندگان) به خروج و ۱۶.۱ میلیون نفر (۴۸.۱ درصد) به ماندن در آن­ رأی دادند. انگلیس پس از توافق با اتحادیه اروپا، با جدایی از اتحادیه اروپا، موسوم به برگزیت (Brexit)، از بازار مشترک و نیز گمرک مشترک اتحادیه اروپا خارج شد و به عنوان نخستین کشور به عضویت ۴۷ ساله اش در اتحادیه اروپا پایان داد.