افزایش احتمال بسته شدن سفارت های واشنگتن و مسکو

«جان سالیوان» سفیر آمریکا در روسیه در گفتگویی با خبرگزاری تاس از احتمال بسته شدن سفارت‌های دو کشور خبر داد و افزود که البته کسی در واشنگتن پیشنهاد انجام چنین کاری را نداده است.

سالیوان در پاسخ به این شوال که آیا سفارت‌های دو کشور بسته خواهد شد یا خیر، گفت: این احتمال هست، اگرچه به گمانم اشتباهی بزرگ خواهد بود.

وی افزود: چنانچه شرایط برای ادامه فعالیت ایمن نباشد، مجبور خواهیم بود که سفارت را تعطیل کنیم.

سفیر واشنگتن در روسیه همچنین با اشاره به اینکه دو کشور نمی‌توانند به طور کامل از یکدیگر جدا شوند، گفت: همچنین ما هرگز به طور کامل از یکدیگر جدا نمی‌شویم. نمی‌توانیم روابط دیپلماتیک را قطع کنیم و با یکدیگر حرف نزنیم. دست کم، ما هر روز در شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک نزدیک همدیگر می‌نشینیم.

سالیوان ادامه داد: مهم نیست که چه بشود، بهتر است در سازمان ملل و در شورای امنیت با یکدیگر صحبت کنیم. و ما باید سفارت داشته باشیم. این مسئله‌ای حداقلی و اساسی است.

وی همچنین به لفاظی تند دولت روسیه در رابطه با روابط دیپلماتیک اشاره کرد و گفت که مسکو گفته است که دو طرف ممکن است به نقطه‌ای برسند که روابط به طور کامل قطع شود، اما از نظر وی چنین اظهاراتی لفاظی بیش از حد است.

سفیر واشنگتن در مسکو در پایان گفت: من می‌توانم به شما اطمینان دهم که این هدف رئیس جمهور «جو بایدن» یا دولت ایالات متحده نیست. با این حال، در این مرحله چیز بیشتری برای صحبت کردن وجود ندارد. ما سه ماه است که در رابطه‌ای هستیم که از دیدگاه من، یک رابطه کاملاً تغییر یافته است.

افزایش احتمال بسته شدن سفارت های واشنگتن و مسکو

روابط مسکو-واشنگتن از سال گذشته و به ویژه از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین تنش آلود شده است. آمریکا، روسیه را متهم به تجاوز به اوکراین نموده و مسکو نیز متقابلاً واشنگتن، ائتلاف‌های غربی و اقدامات و رویکردهایشان را عامل اصلی شروع درگیری‌ها در اوکراین عنوان کرده است.

روسیه در ۵ اسفند سال گذشته عملیات نظامی خود را با هدف غیرنظامی و نازی زدایی کردن اوکراین آغاز کرد.