آمریکا، روسیه را متهم به سرقت غلات اوکراین کرد

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی  در کنفرانسی با موضوع  مسائل امنیت غذایی ناشی از تهاجم به اوکراین در محل وزارت خارجه آمریکا  ادعا کرد گزارش‌های موثقی وجود دارد که نشان می‌دهد روسیه صادرات غلات اوکراین را به سرقت می‌برد تا به نفع خود آنها را بفروشد.

بلینکن با بیان این ادعا که روسیه مشغول ذخیره و احتکار غلات است، تصریح کرد که جنگ اوکراین تاثیر مخربی بر امنیت غذایی جهان دارد زیرا اوکراین یکی از سبدهای نان جهان است.

وی بار دیگر ادعا کرد که نیروی دریایی روسیه مانع از خروج کشتی‌های حامل غلات از بندر اودسا در دریای سیاه شده اند تا از جهان برای حمایت از جنگ مسکو باج خواهی کند.

وزیر خارجه دولت بایدن مدعی شد: در حال حاضر محاصره دریایی از سوی روسیه در دریای سیاه مانع از صادرات محصولات اوکراینی به مقصدهای همیشگی خود می شود. حدود ۲۰ میلیون تن گندم در سیلوهای اودسا و در کشتی ها وجود دارد که به دلیل محاصره از سوی روسیه امکان ارسال آنها وجود ندارد.

اظهارات بلینکن در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پیش از او گفته بود که غرب در مورد این واقعیت که کشتی‌های حامل غلات روسیه تحریم شده‌اند، سکوت کرده است.

به گزارش "اسپوتنیک"، لاوروف در حاشیه سفر خود به عربستان سعودی به خبرنگاران گفت: در صادرات غلات روسیه مشکل وجود دارد. اگرچه غرب دائم یادآوری می‌کند که غلات مشمول تحریم‌ها نمی‌شوند، اما در مورد این واقعیت که کشتی‌های حامل غلات روسیه تحریم شده‌اند، سکوت می‌کند. 

وی ادامه داد: این کشتی‌ها در بنادر اروپا پذیرفته نمی‌شوند، آن‌ها بیمه نیستند و اصولاً تمامی زنجیره‌های ترابری و مالی که با عرضه غلات به بازارهای جهانی مرتبط است، از سوی غرب تحریم شده است. 

لاوروف تاکید کرد که روسیه حاضر است به صادرات غلات به جهان ادامه دهد. 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز اعلام کرده است که به دنبال از سرگیری صادرات غلات از بنادر اوکراینی تحت اشغال روسیه است و این امر به طور بالقوه به حل بحران جهانی غذا که با حمله روسیه به اوکراین در ۵ اسفند آغاز شد، کمک خواهد کرد.

پس از تماس تلفنی پوتین و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، که در آن رهبران دو کشور بر هماهنگی تلاش‌ها برای ازسرگیری ارسال محموله‌های غلات توافق کردند، کرملین این خبر را در تارنمای خود انتشار داد .

پوتین افزود که روسیه مایل است در صورت لغو تحریم‌های غرب علیه مسکو، مواد غذایی، کود و سایر محصولات کشاورزی خود را صادر کند.

قبل از بحران اخیر، روسیه و اوکراین در مجموع تقریباً یک سوم صادرات گندم جهان و بیش از دو سوم صادرات روغن آفتابگردان را به سراسر جهان بر عهده داشتند. بیشتر صادرات اوکراین از طریق بنادر این کشور در امتداد دریای آزوف و دریای سیاه، از جمله اودسا، بردیانسک، و ماریوپول انجام می‌شد که در پی محاصره سه ماهه نیروهای روسی تا حد زیادی متوقف شد.

همچنین وجود مین‌های ضد کشتی که اوکراین با هدف جلوگیری از حرکت کشتی‌ها و خنثی کردن تردد خودرو های آبی-خاکی روسیه کار گذاشته است، صادرات در امتداد سواحل دریای سیاه را پیچیده کرده است.

در گزارش کاخ کرملین از این نشست خاطرنشان شد که «بر تضمین دریانوردی ایمن در دریاهای سیاه و آزوف و از بین بردن تهدید مین های دریایی در این مناطق تأکید شده است».

آمریکا، روسیه را متهم به سرقت غلات اوکراین کرد

بر اساس گزارش سازمان ملل، جنگ در اوکراین موجب شده است قیمت مواد غذایی در سراسر جهان به بالاترین سطح برسد. یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر در جهان که یک سوم آن‌ها زیر خط فقر به سر می‌برند، بشدت در معرض کمبود و قطع مواد غذایی، انرژی و سیستم‌های مالی هستند که منجر به افزایش فقر و گرسنگی بیشتر می‌شود.

۳۶ کشور برای تأمین و واردات بیش از نیمی از گندم مورد نیاز خود بر روی روسیه و اوکراین حساب می‌کنند. این کشورها شامل برخی از فقیرترین و آسیب پذیرترین کشورهای جهان هستند. 

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد می‌گوید: در سراسر جهان، ۴۹ میلیون نفر در ۴۳ کشور در سطح اضطراری گرسنگی هستند و جنگ در اوکراین اکنون جنبه وحشتناک جدیدی به گرسنگی جهانی داده است.