بایدن اطلاعات حمله روسیه به اوکراین را از حالت محرمانه خارج کرد

العربیه به نقل از سی ان ان گزارش داد که جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا دستور داده تا اطلاعات و اسناد مربوط به حمله روسیه به اوکراین را از حالت طبقه بندی شده خارج کنند و از مدیران سازمان های اطلاعاتی درخواست کرده تا این اطلاعات را با متحدان خود به اشتراک بگذارد. همین حال متحدان آمریکا از این که این اطلاعات به صورت گزینشی در اختیار آن‌ها قرار گرفته است ابراز ناراحتی کرده اند.

آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در این باره توضیح داد که یک سازوکار مشارکتی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات محرمانه حمله روسیه به اوکراین در حال فعالیت است.

این در حالی است که بایدن متعهد شده میلیارد‌ها دلار کمک نظامی به اوکراین ارائه کند. چند روز پیش نیز واشنگتن از بسته حمایتی جدیدی برای اوکراین به مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار که شامل موشک‌های جاولین می‌باشد، رونمایی کرد. آمریکا تاکنون ۵۵۰۰ موشک در اختیار اوکراین قرار داده است که این تعداد باعث کاهش ذخایر تسلیحات آمریکا شده است.

اسفند سال گذشته بود که پس از افزایش تنش‌ها بین اوکراین و روسیه و دامن زدن غربی‌ها و آمریکا به این درگیری‌ها باعث شد تا سرانجام، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه فرمان حمله به اوکراین را صادر کند. از آن زمان تا کنون با وجود چندین دور از مذاکرات صلح بین طرف‌های درگیری، به دلیل کارشکنی غربی‌ها در این مذاکرات به توافقی برای آتش بس دست نیافته اند. پس از آغاز جنگ اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها که همواره مدعی حمایت از اوکراین بودند، ناگهان او را تنها گذاشتند.  

بایدن اطلاعات حمله روسیه به اوکراین را از حالت محرمانه خارج کرد

اما کشور‌های غربی به دلیل اعمال تحریم‌های روسیه پس از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین، با مشکلات شدید اقتصادی ناشی از افزایش قیمت انرژی و افزایش تورم مواجه شدند. این اقدامات عمدتاً بر بخش مالی و عرضه محصولات با فناوری پیشرفته تأثیر گذاشت، اما درخواست‌ها در اروپا برای کاهش وابستگی به منابع انرژی روسیه همچنان باقی ماند و حتی بیشتر شد.