نگرانی شدید ارتش صهیونیستی از رویارویی با حزب‌الله

در سایه تنش میان بیروت و تل‌آویو و پس از ارسال یک کشتی صهیونیستی برای استخرج گاز از میدان «کاریش» و آغاز استخراج گاز از این میدان واقع در منطقه مورد منازعه میان بیروت و تل‌‌آویو از سوی رژیم صهیونیستی، ارتش این رژیم به شدت نگران رویارویی جدید با حزب‌الله لبنان است.

پایگاه خبری «العربی الجدید» با انتشار این خبر نوشت: «شبکه تلویزیونی رسمی اسرائیل "کان"، چهارشنبه شب (دیشب) گزارش داد که فرماندهی ارتش اشغالگر نگران است که حزب‌الله گشت‌های "تحریک‌آمیز" در حومه کاریش انجام دهد که نیروی دریایی اسرائیل می‌تواند به آن پاسخ دهد و این امر احتمال وقوع یک رویارویی غیربرنامه‌ریزی شده ازسوی دو طرف را افزایش می‌دهد».

این شبکه صهیونیستی همچنین اشاره کرد که سابقه درگیری میان «حزب‌الله» و اسرائیل این نگرانی را تقویت می‌کند که رفتارهای برنامه‌ریزی نشده منجر به بروز درگیری‌های نظامی شود. به ادعای این شبکه، دفتر سخنگوی ارتش اشغالگر به زبان عربی ویدئویی را منتشر کرده و مدعی شده که در این ویدئو، اعضای "حزب‌الله" در پوشش نمایندگان یک سازمان محیط زیستی،  در حال راه‌اندازی نقاطی در نزدیکی مرزها هستند.

کان، به نقل از امیر برعام، فرمانده جبهه شمالی ارتش رژیم صهیونیستی، نیروهای حزب‌الله را تهدید کرد که این ارتش برای نابودی مواضع آن‌ها و تمام زیرساخت‌هایی که این جنبش مقاومت در جنوب لبنان در خط مقدم راه‌اندازی کرده است، اقدام خواهد کرد.

نگرانی شدید ارتش صهیونیستی از رویارویی با حزب‌الله

با این حال، این شبکه صهیونیستی به نقل از محافل نظامی  رژیم صهیونیستی پیش‌بینی کرد که حزب‌الله مانعی برای مذاکرات اسرائیل و لبنان در خصوص مناطق مورد مناقشه در آب‌های اقتصادی که احتمالا هفته آینده آغاز می‌شود، ایجاد نخواهد کرد. ضمن این‌که اسرائیل نیز به استخراج گاز از میدان کاریش ادامه خواهد داد زیرا مدعی است که این میدان در پنج کیلومتری جنوب منطقه مورد مناقشه با لبنان واقع شده است.

در همین راستا، وب‌سایت خبری اکسیوس گزارش داد که ایالات متحده به شدت نگران تشدید اختلاف لبنان و اسرائیل بر سر آب‌های اقتصادی مورد مناقشه در پی آغاز استخراج گاز  از میدان کاریش از سوی تل‌آویو است.

در گزارشی که باراک راوید روزنامه‌نگار اسرائیلی تهیه کرده، این وب‌سایت نشان می‌دهد که دولت جو بایدن، از دو طرف خواسته است تا بر اساس محاسبات سیاسی داخلی از سوء استفاده از این اختلاف خودداری کنند.

کارین الهرار، وزیر انرژی اسرائیل نیز به نوبه خود مدعی شد که هیچ اختلافی بر سر مالکیت اسرائیل بر میدان کاریش که تل آویو استخراج گاز از آن را آغاز کرده است، وجود ندارد.

وی امروز پنجشنبه نیز در گفت و گو با رادیو «۱۰۳ اف ام» با بیان این‌که هم اکنون میدانی در منطقه مورد مناقشه با لبنان وجود دارد، تصریح کرد که از لبنان می خواهد که در خصوص این میدان مذاکره کند.

این در حالی است که  بیروت میدان کاریش را در محدوده منطقه مورد مناقشه با تل‌آویو می‌داند و از «آموس هاچشتاین» میانجی آمریکایی خواسته است به بیروت بیاید تا مذاکرات ترسیم مرز دریایی در این خصوص تکمیل شود.

از سوی دیگر، شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان پیشتر تأکید کرد به محض اعلام تجاوز اسرائیل به آبها و نفت ما در دریای مدیترانه، حاضریم نقش خود را در فشار و بازدارندگی در برابر اسرائیل، ایفا کنیم . حزب‌الله آماده است تا با استفاده از ابزارهای مناسب از جمله زور، از حقوق لبنان در برابر رژیم صهیونیستی حمایت کند.

وی در این خصوص گفته بود: «در مسئله ترسیم مرزهای دریایی، اگر بن‌بستی در مذاکرات وجود دارد، باید اعلام کنند که مذکرات به بن بست قرار دارد و به پایان رسیده است.»

معاون دبیر کل حزب الله همچنین تصریح کرده بود: «ما [درباره مذاکرات دریایی] مهلتی برای حکومت تعیین نمی‌کنیم؛ زیرا در چنین تصمیمهایی، زیر چتر آن قرار داریم، ولی آن را به تسریع [در نتیجه آن] تشویق می‌کنیم».