حمایت ترامپ از شعارهای طرفدارانش برای دار زدن مایک پنس

مستندات ارائه شده در جلسه استماع قانونگذاران آمریکایی برای تحقیق درباره حمله به ساختمان کنگره آمریکا در تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۲۱ حاکی است «دونالد ترامپ »، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از شعارهای طرفدارانش برای دار زدن معاونش « مایک پنس » حمایت کرده است.

در جلسه کمیته تحقیقات کنگره درباره حوادث ۶ ژانویه ۲۰۲۱ تصریح شد که ادعاهای دونالد ترامپ مبنی بر اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا با تقلب در انتخابات پیروز شده، دروغ بوده است.

لیز چنی، یکی از قانونگذاران عضو کمیته تحقیق گفت که ترامپ از شعار طرفدارانش برای دار زدن مایک پنس حمایت کرده است. او گفت: «ترامپ از شعارهای طرفدارانش که می‌گفتند "مایک پنس باید اعدام شود" مطلع بوده، اما در پاسخ به آن گفته است: "احتمالاً هوادارانمان نظر درستی دارند. حق مایک پنس همین است."»

رسانه‌های آمریکایی در آن زمان گزارش داده بودند ترامپ از مایک پنس خواسته بود از ریاستش برای جلسه کنگره در تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۲۱ استفاده کرده و نتیجه انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ به نفع جو بایدن را تأیید نکند.

مایک پنس در پاسخ به ترامپ گفته بود که ریاست او بر آن جلسه جنبه تشریفاتی دارد و او قادر نیست پیروزی بایدن در انتخابات را تأیید نکند؛ موضوعی که عصبانیت ترامپ از پنس را به همراه داشت.

 

جلسه استماع روز گذشته ضربه مهلک دیگری به ادعاهای ترامپ درباره تقلب در انتخابات وارد کرد زیرا دخترش «ایوانکا» هم ادعاها درباره وقوع تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ را رد کرد.

 ایوانکا ترامپ در آن جلسه گفت ادعاهای نادرست پدرش درباره اینکه نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ دزدیده شده است را قبول ندارد.

دختر ترامپ تصریح کرد نظرش درباره نتیجه انتخابات بعد از آن تغییر کرد که شنید «بیل بار»، وزیر دادگستری وقت آمریکا قبل از استعفایش در دسامبر ۲۰۲۰ برای پدرش توضیح داده بود که او در انتخابات بازنده شده است.

ایوانکا ترامپ خطاب به اعضای کمیته تحقیقات کنگره گفت: «من برای بیل بار احترام قائل هستم و برای همین حرف‌هایی را که او زد را پذیرفتم.»

اظهارات ایوانکا ترامپ با واکنش پدرش روبرو شد. ترامپ درباره اظهارات دخترش گفت: «ایوانکا ترامپ دخالتی در بررسی یا موشکافی کردن نتایج انتخابات نداشته است. به نظر من او فقط می‌خواست رفتار محترمانه‌ای نسبت به بیل بار داشته باشد.»

روز ۶ ژانویه سال ۲۰۲۱ گروهی از هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند. ترامپ قبل از حمله هودارانش در یک سخنرانی در بیرون کاخ سفید از طرفدارانش خواسته بود اعتراضشان را به جلسه تأیید پیروزی انتخاباتی «جو بایدن» نشان دهند.

ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا که بارها اعلام کرده بود در انتخابات به نفع بایدن تقلب گسترده انجام شده است، تصریح کرد که او پیروز انتخابات شده و روز ششم ژانویه از حامیانش خواست نگذارند «انتخابات را بدزدند».

حمایت ترامپ از شعارهای طرفدارانش برای دار زدن مایک پنس

وی در جمع حامیان خودش در واشنگتن دی سی سخنرانی بسیار تندی ایراد کرد و بارها دموکرات‌ها را به تقلب بزرگ متهم کرد. ساعتی بعد از این سخنرانی تند، حامیان ترامپ به سمت کنگره آمریکا رفتند و به نهاد قانونگذار ایالات متحده حمله کردند.

در نتیجه حمله به کنگره آمریکا که باعث تعطیلی چند ساعته جلسه تایید آرای انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد، حداقل پنج نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.