نیروی هوایی هند به دنبال خرید 114 جنگنده چند منظوره

نیروی هوایی هند در قالب یک طرح در حال برنامه ریزی برای خرید ۱۱۴ جنگنده است که ۹۶ فروند آن در هند ساخته می‌شود و ۱۸ فروند دیگر از یک کشور خارجی وارد می‌شود.

 وبگاه شبکه خبری «ان‌دی ‌تی‌وی» روز یکشنبه گزارش کرد که نیروی هوایی هند برنامه‌هایی برای دستیابی به ۱۱۴ جنگنده چند منظوره دارد که بر اساس آن شرکت های هندی مجاز خواهند بود با یک فروشنده خارجی شریک شوند.

مقام‌های آگاه هند گفتند که اخیراً، نیروی هوایی هند جلساتی با فروشندگان خارجی برگزار کرد و از آنها در مورد نحوه اجرای این پروژه سئوالاتی پرسید.

نیروی هوایی هند به دنبال خرید 114 جنگنده چند منظوره

به گفته این منابع، طبق برنامه پس از واردات ۱۸ فروند اولیه، جنگنده‌های بعدی در داخل هند ساخته می‌شود. انتظار می‌رود شرکت‌های هواپیماسازی جهانی ازجمله « بوئینگ‌ »، «لاکهید مارتین»، «ساب»، «میگ»، « ایرکوت» و «داسو» در این مناقصه شرکت کنند.

نیروی هوایی هند برای حفظ برتری خود بر رقبای همسایه پاکستان و چین به شدت به این ۱۱۴ جنگنده نیاز دارد. ۳۶ فروند هواپیمای «رافال» که تحت دستورات اضطراری تهیه شد، کمک زیادی به حفظ برتری  هند در طول بحران «لاداخ» کرد که در سال ۲۰۲۰ آغاز شد، اما تعداد آنها کافی نیست.

منابع گفتند آگاه گفتند که  نیروی هوایی هند همچنین به دنبال راه حلی مقرون به صرفه برای نیازهای جنگنده خود است، زیرا هواپیمایی می‌خواهد که هزینه عملیاتی آن پایین باشد و قابلیت بیشتری به این سرویس بدهد.

این در حالی است که منابع خبری از تجهیز نیروی هوایی پاکستان به ۲۵ فروند جنگنده «جی-۱۰ سی» ساخت چین خبر دادند.

وبگاه «نیوز اینترنشنال»گزارش کرد که چین طی چند هفته ۲۵ فروند جنگنده جی- ۱۰ را به پاکستان تحویل خواهد داد تا توانایی‌های نظامی این کشور را برای دفاع از حریم هوایی تقویت کند.

بر اساس این گزارش، اولین دسته از این هواپیمای جنگی در «چنگدو» شرکت سازنده آن، در حال آزمایش است. مقامات ارشد اسلام آباد گفتند که این جت‌ها قبل از پایان ماه جاری تحویل خواهند شد.

تصاویری از جنگنده جی-۱۰ با نشان نیروی هوایی پاکستان اخیرا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. تحلیلگران چینی در توضیح موضوع، آخرین همکاری‌های دفاعی بین دو کشور را ستوده و می‌گویند که این اقدام برای آنها از نظر افزایش توان رزمی ارتش پاکستان، پاسخگویی به منافع امنیتی است و اهمیت بسیاری دارد.

تحلیلگران چینی گفتند که این جنگنده به طور قابل توجهی توانایی‌های رزمی نیروی هوایی پاکستان را  برابر هند افزایش می‌دهد. «شی هونگ» تحلیلگر نظامی چین گفت: «این جنگنده  نسل چهار و نیم ​​است و از جنگنده سبک وزن مشترک چین و پاکستان، به نام جی اف-۱۷ که در حال حاضر در خدمت نیروی هوایی پاکستان است، قدرتمندتر است.»