دموکرات‌ها هزینه اقتصاد را در میدان سیاست می‌پردازند

در حالی که تورم در آمریکا به سطحی بی‌سابقه در چهار دهه گذشته رسیده و قیمت مواد غذایی و انرژی سر به فلک کشیده، آمریکایی‌ها روز شنبه ضربه دیگری را تجربه کردند و متوسط قیمت بنزین در این کشور به بیش از پنج دلار در هر گالن رسید. 

این در حالی است که تنها ۱۵۰ روز دیگر تا انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا باقی مانده و دولت بایدن که دستاورد خاصی چه در عرصه داخلی و چه خارجی نداشته، فرصت چندانی برای بهبود عملکرد اقتصادی خود نزد رأی‌دهندگان آمریکایی که تورم به دغدغه اصلی آن‌ها تبدیل شده، ندارد. 

نگاه اجمالی

تورم در آمریکا به سطحی بی‌سابقه در چهار دهه گذشته رسیده و متوسط قیمت بنزین در این کشور به پنج دلار در هر گالن افزایش یافت. 

این در حالی است که بایدن و حزب دموکرات تنها ۱۵۰ روز دیگر تا انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا فرصت دارند تا با بهبود وضع تورم و وجهه بایدن، اکثریت شکننده خود در سنا را حفظ کنند.

به باور کارشناسان، کار زیادی از رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا برای کنترل تورم برنمی‌آید و بسیاری از قانونگذاران این حزب هم اعتقاد خود را به توانایی بایدن از دست داده‌اند. 

ارزیابی وضعیت

تورم در آمریکا در ماه مه (ماه میلادی قبل) به ۸.۶ درصد رسید که افزایش قابل توجهی نسبت به ۸.۳ درصد ماه قبل‌تر از آن بود. فشار فزاینده به شهروندان آمریکایی باعث شده ۸۰ درصد از آن‌ها در یک نظرسنجی جدید «ای‌بی‌سی نیوز/ایپسوس» بگویند که تورم یک عامل فوق‌العاده یا بسیار مهم در تصمیم‌گیری آن‌ها در پاییز امسال است. تقریباً سه چهارم آمریکایی‌ها همین نظر را در مورد قیمت بنزین داشتند. این در حالی است که محبوبیت بایدن در چنین موضوعاتی بسیار پایین بوده و فقط ۲۸ درصد مدیریت تورم او را تایید کردند.

این موضوع می‌تواند یک کابوس سیاسی برای دموکرات‌ها باشد که قصد دارند اکثریت ناچیز خود را در انتخابات نوامبر کنگره حفظ کنند و به‌رغم داشتن اکثریت، تاکنون نیز در پیشبرد برنامه‌هایشان در کنگره موفق نبوده‌اند. «ویلیام گالستون» رئیس مطالعات حاکمیتی در مؤسسه «بروکینگز» به شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» گفت: مطمئناً امسال اقتصاد موضوع اصلی است. می‌توانم بگویم در شرایطی هستیم که تأثیر اقتصاد بر انتخابات، مشابه آنچه در اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ رخ داد، است. فکر نمی‌کنم تصادفی باشد، زیرا اولین بار در نزدیک به ۴۰ سال است که تورم به موضوع اصلی برای رای‌دهندگان تبدیل شده است.

دولت بایدن در حالی دست به کار مهار تورم شده که مقامات کاخ سفید سال گذشته را صرف توجیه تورم و گذرا بودن آن کردند. «جانت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا مارس ۲۰۲۱ به شبکه ‌ای‌بی‌سی گفت که افزایش قیمت‌ها تنها خطر کوچکی برای اقتصاد ایجاد می‌کند، اما اوایل ژوئن (ماه جاری میلادی) در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اذعان کرد که اشتباه می‌کرده است. بایدن هم گرچه روز جمعه متعهد شد که دولتش به انجام هر کاری برای کاهش قیمت‌ها ادامه خواهد داد، اما عمدتاً عامل تورم را حمله روسیه به اوکراین دانست.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: درک می‌کنم که تورم یک چالش واقعی برای خانواده‌های آمریکایی است. گزارش امروز درباره تورم آنچه که مردم آمریکا قبلاً می‌دانستند را تأیید کرد، «افزایش قیمت پوتین» به شدت به آمریکا ضربه می‌زند. قیمت بنزین در پمپ بنزین‌ها، قیمت‌های انرژی و غذا نیمی از افزایش قیمت ماهانه از ماه مه را تشکیل می‌دهند.

اظهاراتی که واکنش روسیه را در پی داشته و «دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل دلیل‌تراشی دولت آمریکا بابت تورم در این کشور را مردود دانست و گفت: گویی رئیس‌جمهور پوتین، ایالات متحده را هم اداره می‌کند. 

دموکرات‌ها هزینه اقتصاد را در میدان سیاست می‌پردازند

مردم آمریکا هم در یک نظرسنجی جدید «پیو» با توجه به بحران تورم و مسائل دیگر مثل کمبود شیرخشک در آمریکا طی ماه‌های اخیر، از دولت کشورشان خواستند بر مشکلات داخلی به جای تمرکز بر مشکلات خارج از این کشور، تمرکز کند. 

بایدن تاکنون گام‌هایی ناموفق برای مقابله با افزایش بهای جهانی نفت و قیمت داخلی بنزین که از پیامدهای تحریم نفتی روسیه است، برداشته که دستور برداشت ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده یکی از آن‌هاست. «جنیفر گرانهولم» وزیر انرژی ایالات متحده اخیراً گفت که آمریکایی‌ها باید برای تابستان سخت آماده شوند و یک سازمان انرژی آمریکایی پیش‌بینی کرده که قیمت سوخت احتمالا ً تا پاییز یا زمستان به کمتر از چهار دلار در هر گالن کاهش پیدا نخواهد کرد.

دورنما

کارشناسان هم معتقدند کار زیادی برای کنترل تورم از دست بایدن برنمی‌آید. در همین خصوص «گابریل لنز» استاد علوم سیاسی در دانشگاه کالیفرنیا گفت: وضعیت اقتصادی دشوار است. بهترین و تنها کاری که رئیس‌جمهور می‌تواند انجام دهد، تلاش برای افزایش عرضه کالاهای مختلف است. اما توانایی رئیس‌جمهور در کوتاه‌مدت برای انجام کارهای فوق‌العاده در این زمینه بسیار محدود است.

وبگاه خبری «هیل» وابسته به کنگره آمریکا هم گزارش داد که افزایش سرسام‌آور قیمت بنزین، مشکلات فاحشی را برای بایدن به وجود آورده که راه‌حل فوری برای آن وجود ندارد. طبق این گزارش، در حالیکه دولت بایدن ماه جاری میلادی را با چرخش شدید به سمت یک پیام اقتصادی آغاز کرد اما ناظران سیاسی می‌گویند که این تلاش تاکنون بی‌نتیجه مانده است. 

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی با این عنوان که «آیا بایدن باید در سال ۲۰۲۴ نامزد شود؟ زمزمه‌های "نه" دموکرات‌ها شروع به اوج گرفتن است» نوشت در مصاحبه‌ها، ده‌ها تن از مقامات ناامید دموکرات، اعضای کنگره و رأی‌دهندگان درباره توانایی بایدن برای نجات حزب در حال فروپاشی خود و مبارزه با جمهوری‌خواهان ابراز تردید کردند.

طبق این گزارش، بسیاری از قانونگذاران دموکرات احساس می‌کنند که ایالات متحده در حال فروپاشی است و همچنین اعتقاد چندانی ندارند که بایدن بتواند حزب خود را در میان بحران‌های فزاینده حفظ کند. در این گزارش به حدود به ۵۰ مقام دموکرات و رای‌دهندگان ناامید اشاره شده که از قدرت فزاینده جمهوری‌خواهان نگران و در مورد مسیری که دولت بایدن طی می‌کند به شدت بدبین هستند.

«استیو سیمونیدیس» از اعضای کمیته ملی دموکرات با بیان این که «اگر بگوییم کشور ما در مسیر درستی قرار دارد، آشکارا از واقعیت فاصله گرفته‌ایم»، از بایدن خواست که پس از انتخابات میان‌دوره‌ای اعلام کند که دیگر نامزد نخواهد شد. «شیلا هاگینز» عضو کمیته ملی دموکرات از کارولینای شمالی هم معتقد است دموکرات‌ها برای رقابت ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به رهبری تازه و جسور نیاز دارند که نمی‌تواند بایدن باشد.