تلاش بن سلمان برای مسدود کردن حساب مجتهد

شهادت «سعد الجبری» مقام سابق اطلاعاتی عربستان در دادگاه‌های آمریکا نشان داد که « محمد بن سلمان » ولیعهد سعودی یک میلیون ریال سعودی برای خاموش کردن صدای « مجتهد » افشاگر خاندان آل سعود پرداخت کرده است.

به گزارش الخلیج الجدید، سعد الجبری در آوریل 2021 به دادگاه آمریکایی اعلام کرده بود که محمد بن سلمان به دنبال خاموش کردن صدای حساب کاربری معروف «مجتهد» در توییتر بود.

این در ازای یک میلیون ریال سعودی (حدود 300 هزار دلار) است که ولیعهد سعودی به عامل خود در توییتر پرداخت کرده است.

مقامات سعودی تاکنون در این خصوص هیچ اظهار نظری نکرده‌اند.

شهادت سعد الجبری در دادگاه‌های آمریکا جنجال گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است.

در همین راستا « ترکی الشهلوب» نویسنده معارض سعودی اعلام کرد: «کوته فکری کسانی که بر عربستان حکومت می‌کنند را تصور کنید... میلیون‌ها دلار خرج می‌کنند تا یک حساب توییتری را مسدود کنند... فردی بزدل و شکست‌خورده بر عربستان حکومت می‌کند».

اکانت « مجتهد» در توئیتر به دلیل افشاگری‌هایش در خصوص خاندان حاکم در عربستان سعودی معروف است که صحت بسیاری از آن‌ها ثابت شده است.

مجتهد بیش از 2.3 میلیون دنبال کننده در توییتر دارد و توییت‌های او بازتاب گسترده‌ای در محافل سعودی داشته است.

تلاش بن سلمان برای مسدود کردن حساب مجتهد

سعد الجبری پیش از کودتای بن‌سلمان در ژوئن 2017 ، معاون «محمد بن نایف» ولیعهد سابق عربستان و همچنین رئیس سازمان اطلاعات سعودی بود. الجبری به‌عنوان عضو شورای امنیت و امور سیاسی با جنگ عربستان در یمن مخالفت کرد؛ چراکه این اقدام را پرهزینه و بدون نتیجه می‌دانست و این از دلایلی بود که محمد بن سلمان به مخالفت با سعد الجبری پرداخت.

الجبری پیشتر از ولیعهد عربستان به دستگاه قضایی آمریکا شکایت و وی را به تشکیل تیمی برای قتلش در شهر بوستون آمریکا در سال 2017 و به‌کارگیری جاسوسان مخفی در آمریکا برای تعقیب وی متهم کرد.

درحالی که بسیاری از مسئولان غربی معتقدند که داشتن اطلاعات محرمانه باعث شده است بن‌سلمان، الجبری را تحت تعقیب قرار دهد، برخی مسئولان آمریکایی و سعودی می‌گویند که دولت سعودی این‌گونه توجیه کرده که الجبری به‌خاطر اتهامات فساد تحت تعقیب قرار گرفته است. آنها می‌گویند که الجبری متهم به سوءاستفاده از سمتش برای ثروت‌اندوزی شده است و بن‌سلمان می‌خواهد این پول‌ها را پس بگیرد.

 تا حدودی توئیتر عرصه‌ای برای سرکوب مخالفان و منتقدان سعودی بوده است. نزدیک به 10 میلیون نفر از این سیستم عامل در عربستان سعودی استفاده می‌کنند و این کشور به بزرگترین بازار استفاده از این نرم‌افزار در خاورمیانه تبدیل شده است.

بسیاری معتقدند که این اتفاق نشان از تلاش عربستان برای به‌دست گرفتن کنترل این فضای مجازی دارد. در عربستان سعودی محل عمومی برای گردهمایی‌هایی به‌منظور بیان عقاید و بحث‌های سیاسی وجود ندارد و به‌ نظر می‌رسد توئیتر این خلأ را پر کرده است.

در سال‌های اخیر مطبوعات غربی گزارش‌هایی را در مورد پولی که عربستان به کارمندان توییتر پرداخت می‌کرد تا اطلاعاتی را در خصوص مخالفان و منتقدان سعودی در اختیار آن قرار دهند، فاش کردند.

وزارت دادگستری آمریکا در سال 2019 «احمد ابوعمو»، «احمد المطیری» و «علی الزباره»، سه کارمند سابق شرکت توییتر را به جاسوسی از حساب کاربری مخالفان و نیز مقامات ارشد سعودی متهم کرد.