روسیه 49 شهروند انگلیس را تحریم کرد

وزارت خارجه روسیه غروب سه شنبه به وقت تهران در واکنش به اقدامات خصمانه انگلیس علیه روسیه، از تحریم شماری از شهروندان انگلیس از جمله چند مقام دفاعی این کشور خبر داد.

به گزارش منابع خبری، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که ۴۹ شهروند انگلیس از جمله مقامات دفاعی و روزنامه نگاران برجسته شبکه خبری «بی‌بی‌سی» و روزنامه‌هی «فایننشل تایمز و «گاردین» را در فهرست سیاه قرار داده است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «روزنامه‌نگاران انگلیسی موجود در این فهرست در انتشار عمدی اطلاعات نادرست و یکطرفه درباره روسیه و رویدادهای اوکراین و دونباس دست دارند.»

روسیه 49 شهروند انگلیس را تحریم کرد

وزارت خارجه روسیه چندی قبل نیز در پاسخ به تحریم‌های انگلیس، از تحریم ۱۵۴ قانونگذار مجلس اعیان انگلیس خبر داد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که ممنوعیت ورود ۱۵۴ نماینده مجلس اعیان پارلمان انگلیس را در تلافی تحریم‌ها علیه سناتورهای روسی اعمال می‌کند.

دولت روسیه اخیرا نیز از تحریم ۹۶۳ آمریکایی خبر داده بود. مسکو در واکنش به فشارها و مواضع ضد روسی آمریکا ۹۶۳ تبعه واشنگتن را به فهرست افراد ممنوع‌  از ورود اضافه کرد. روسیه نام «جو بایدن»،رئیس‌جمهور، «هانتر بایدن» پسر او، «لوید آستین» وزیر دفاع، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه، «آلخاندرو نیکلاس مایورکا» وزیر امنیت داخلی آمریکا را ممنوع‌از ورود کرد.

اقدام مسکو در شرایطی انجام شده که به دنبال آغاز بحران اوکراین، دولت آمریکا تحریم‌هایی علیه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و برخی دیگر از مقام‌های این کشور اعمال و حتی اعضای خانواده پوتین و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه  روسیه را هم تحریم کرد.

دولت انگلیس نیز همراستا با آمریکا اخیرا اعلام کرد که تعرفه‌های واردات پلاتین و پالادیوم از روسیه و بلاروس را به عنوان بخشی از دور جدید تحریم‌ها که حدود ۱.۷ میلیارد پوند (۲.۱۰ میلیارد دلار) تجارت را هدف قرار می‌دهد، افزایش خواهد داد.

روسیه در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه گذشته ) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس لوهانسک و دونتسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، عملیات نظامی ویژه‌ای را در اوکراین آغاز کرد. از آن زمان، ایالات متحده به همراه همپیمانان خود با ارسال تجهیزات به کی‌یف، به آتش درگیری‌های اوکراین دامن زدند.

آمریکا و متحدانش  سعی می‌کنند با تشدید فشارها علیه روسیه از طریق وضع تحریم‌های اقتصادی، این کشور را در جامعه جهانی منزوی کنند اما مقام‌های روس بارها گفته‌اند که هدف خود برای آغاز عملیات در اوکراین را تکمیل خواهند کرد و تا زمان محقق شدن این اهداف آن را متوقف نمی کنند.