صادرات نفت ونزوئلا به اروپا آغاز شد

محموله ۶۵۰ هزار بشکه‌ای نفت ونزوئلا که توسط شرکت انی ایتالیا اجاره شده، در شرف حرکت به سوی اروپا ست و این اولین صادرات نفت خام از ونزوئلای تحت تحریم آمریکا به اروپا در دو سال گذشته است.

وزارت امور خارجه آمریکا در ماه مه نامه‌هایی به دو شرکت نفتی انی ایتالیا و رپسول اسپانیا ارسال کرده و به آنها اجازه داده بود تا خرید نفت خام ونزوئلا را به عنوان راهی برای تسویه میلیاردها دلار بدهی پرداخت نشده این کشور عضو اوپک از سر بگیرند.

علاوه بر این، نفتکش دوم اجاره شده توسط انی ایتالیا، حامل نفت خام بسیار بزرگی است که انتظار می‌رود ۲ میلیون بشکه نفت خام رقیق شده را بارگیری کرده و به اروپا ببرد.

شرکت‌های اروپایی، آسیایی و آمریکایی از جمله انی، رسپول، شورون و… که در ونزوئلا سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه نفت و انرژی دارند، دارای میلیاردها دلار حساب تسویه نشده معلق با ونزوئلا هستند که از زمانی که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، مبادلات نفتی را به حالت تعلیق درآورد، این صورتحساب‌ها نیز تعلیق شده است و اکنون دولت آمریکا به این شرکت‌های اروپایی چراغ سبز از سرگیری معاملات و مبادلات نفتی خود با ونزوئلا را صادر کرده است.

صادرات نفت ونزوئلا به اروپا آغاز شد

به نظر می‌رسد که جنگ در اوکراین و افزایش قیمت جهانی بازار نفت باعث شده تا آمریکا در سیاست خود در برابر تحریم نفتی ونزوئلا تغییراتی ایجاد کند، هرچند گفته شده که مجوز صادرات نفت فعلاً در حدی است که دولت ونزوئلا بدهی خود به شرکت‌های خارجی را تسویه کند و پولی از بابت صادرات نفت دریافت نخواهد کرد.