بایدن؛ شریک جنایات سعودی و معامله‌‌گر نفت با یمن

پایگاه خبری «المسیره» یادداشتی تحلیلی از نشریه آمریکایی «پولیتیکو» ترجمه و منتشر کرده است. این نشریه آمریکایی در تحلیل اهداف و نتایج سفر «جو بایدن » رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به منطقه غرب‌آسیا در اواسط ماه ژوئن آینده، تمرکز خود را روی پرونده یمن قرار داده و توضیح داده است که سفر وی و دیدارهایش با سران سعودی از جمله « محمد بن سلمان » ولی‌عهد عربستان، در چارچوب تداوم حمایت بی‌نهایت واشنگتن از جنگ تحمیلی ائتلاف عربی بر این کشور خواهد بود.

بازگشت واشنگتن به معاملاتِ سنتی با ریاض

پولیتیکو در ابتدای این گزارش می‌نویسد: دیدار قریب‌الوقوع بایدن با بن‌سلمان دلیلی بر بازگشت کاخ‌ سفید به معاملات سنتی‌اش با ریاض خواهد بود. ایالات متحده موارد نقض حقوق بشر عربستان سعودی را به‌ویژه در یمن نادیده گرفته و خواهد گرفت؛ قطعاً قربانیان اصلی نشست آینده بایدن در عربستان، یمنی‌های بی‌گناه خواهند بود.

ریاض قدرت خود را در یمن از دست داده اما بایدن برای معامله با آن می‌رود.

این نشریه آمریکایی اذعان می‌کند: منطقه غرب آسیا که در محیط پیرامونی قصری برای عاشقان بود در حال حاضر توسط سگ‌های وحشی اشغال و احاطه شده است؛ حتی خود عربستان نیز از قدرت کمی در میدان‌های درگیری و معدلات بر زمین واقعی برخوردار است. علاوه بر این، عدن هم پر از نقاط بازرسی‌ای شده که به وسیله نیروهای نظامی رقیبِ [ائتلاف سعودی] کنترل می‌شود؛ بسیاری از این نقاط بازرسی توسط نوجوانانی اداره می‌شوند که اسلحه کلاشینکف بر دوش دارند.

دولت ورشکسته‌ی عدن؛ ارمغان ائتلاف برای یمن

پولیتیکو در ادامه گزارشش می‌نویسد که در تابستان سال گذشته، تظاهرات‌کنندگان معترض به دولت دست‌نشانده به کاخ عدن حمله کردند؛ جمله آنان در اعتراض به بدترشدن وضعیت معیشتی بود. آن تظاهرات مردمی به فرار دولت عدن با هلیکوپتر شد. در حالی که یمنی‌ها از مطالبات و خواسته‌های خود برای بهبود وضعیت زندگی روزمره خود می‌گویند؛ برای مثال می‌توان به رفع بازرسی‌ها اشاره کرد که خانواده‌های یمنی را در تنگنا قرار داده است. علاوه‌براین آنان خواهان ازسرگیری مجدد خدمات اساسی از جمله برق و آب شُرب و مواردی از این قبیل هستند.

دولت مستعفی عدن علاوه‌بر ناتوانی در بهبود زندگی کردم، متعمدانه وضعیت اقتصادی کشور را بدتر کرده است.

در بخش دیگری از گزارش این نشریه آمریکایی آمده است: علی‌رغم این‌ها، بسیاری از شهروندان یمنی با تمسخر عملکرد مسئولان دولت [کابینه مستعفی در عدن] نسبت به اینکه آیا نظام سیاسی کنونی آن‌ها می‌تواند حتی آن امکانات ساده را برآورده کند یا خیر ابراز بدبینی می‌کنند. آن‌ها سران عدن را به افراد فاسد توصیف می‌کنند که به شکل وسیعی متکی بر بیگانگان هستند؛ کسانی که به منافع استفاده از جنگ، بسیار معتاد شده‌اند.

نشریه پولیتیکو درباره نقش سیاست‌های ریاض و ابوظبی در وضعیت کنونی یمن می‌نویسد: «عربستان سعودی و امارات عربی متحده، عدن را تا انتهای مسیر ورشگستگی، بی‌ثباتی و فقر رهبری کردند. علاوه بر این، نظامیان مورد حمایت ریاض و ابوظبی، طی سال‌های اخیر در معرض حملات هوایی قرار گرفته‌اند. این رقابت مستمر منجر به کشت‌وکشتارهای داخلی بین گروه‌ها و جناح‌های داخل حکومت شده است».

بایدن؛ شریک جنایات سعودی و معامله‌‌گر نفت با یمن

امارات و عربستان، دست‌نشاندگان خود در عدن را به ورشگستی هدایت کردند.

این نشریه آمریکایی فاش می‌کند بحران اقتصادی‌ای که حکومت عدن مسبب آن بود، منجر به بدترشدن وضعیت در مناطق و استان‌هایی شد که تحت مدیریت صنعاء [پایتخت دولت نجات ملی یمن به رهبری جنبش انصارالله یمن] نبودند. جایی که سران عدن با چاپ مقادیر هنگفتی از ارز یمن، اَبَر تورم ایجاد کردند. در دولت عدن، رئیس کل بانک مرکزی آن مسئول افزایش میزان فقر در فقیرترین کشور جهان بوده است. او برای انجام این ماموریت، ۴۰ هزار دلار در ماه دریافت می‌کند؛ این رقم بالاترین حقوق در جهان برای این جایگاه و موقعیت کاری است.

بایدن و ایجاد شراکت با ریاض در پرونده یمن

نشریه پولیتیکو، به‌وجود آمدن تمام ابعاد این وضعیت و شرایط را در سایه حمایت واشنگتن از عربستان، امارات و متحدان محلی آنان در یمن توصیف کرده و به سفر سه رئیس‌جمهور آمریکایی به ریاض برای حل این بحران ایجادشده در یمن اشاره می‌کند که هیچ‌کدام تاکنون دستاورد و موفقیتی در این پرونده نداشته‌اند.

این نشریه آمریکایی در اشاره به سفر نزدیک بایدن به ریاض می‌گوید: در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا آماده می‌شود تا اواسط ماه آینده برای اصلاح روابط با محمد بن سلمان به عربستان برود، بسیاری از منتقدان و افراد شاخص حزب بایدن از این سفرش احساس وحشت دارند. چراکه آنان امیدوار بودند که مجازات ریاض درخصوص نقشش در یمن، اولین گام برای ارزیابی مجدد مشارکت چند دهه‌ای ایالات متحده با سعودی‌ها به صورت گسترده‌تر باشد. اما به جای این، بایدن از پرونده یمن یک قضیه مشترک برای واشنگتن و ریاض ساخت و اکنون به نظر می‌رسد که او آماده است تا تعهدات و شعارهایش را برای تغییر سیاست خارجی قربانی کند؛ تا روابط بین ایالات متحده و عربستان سعودی به حالت قبلی بازگردد.

پرونده یمن به جای ایجاد اختلاف در روابط ریاض-واشنگتن، باعث هم‌گرایی و افزایش معاملات آنان شد.

پولیتیکو ادامه می‌دهد: در همین راستا و درخصوص آنچه که به پرونده یمن مربوط می‌شود، باید گفت آن مسئله‌ای که در ابتدا به نظر می‌رسید چالش‌ها و درگیری‌های آمریکا و عربستان را افزایش دهد، حالا به عامل نزدیک‌تر شدن دو کشور تبدیل شده است. ایالات متحده از ابتدای جنگ یمن تاکنون ارتباط عمیقی با آن داشته است؛ از همان زمانی که ریاض در سال ۲۰۱۵ آغاز عملیات نظامی خود علیه یمن را اعلام کرد. دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا به سرعت فروش سلاح به عربستان سعودی را آغاز کرده و بر میزان حمایت‌های لوجستیکی و اطلاعاتی خود برای کمک به حملات آن‌ها افزود. برخی از مسئولان دولت بایدن اعتراف می‌کنند که همواره می‌دانستند حمله‌ای که بن‌سلمان آن را علیه یمن آغاز می‌کند، آثار بزرگ انسانی و راهبردی خواهد داشت؛ اما آنان حمایت آمریکا را به این دلیل که موجب اصلاح روابط واشنگتن با ریاض خواهد شد، توجیه کردند.

بایدن و یمن؛ مدعی در گفتار و متناقض در رفتار

نشریه آمریکایی درباره موضع و نگاه کنونی دولت بایدن در این باره می‌نویسد: تصمیم‌گیران سیاست خارجی آمریکا دیدار آتی بایدن با بن سلمان را دلیلی بر آن می‌بینند که کاخ‌سفید به معاملات سنتی با عربستان باز خواهد گشت؛ در مقابل، سعودی‌ها نیز تداوم عرضه جریان نفت به بازارهای جهانی و کاهش قیمت گاز را تضمین خواهند کرد. با این وجود، اولین قربانی این تجات و معاملات، یمنی‌های بی‌گناه خواهند بود. این در حالی است که مقامات دولت بایدن همواره به سرعت خاطرنشان می‌کنند که نیروهای صنعاء مانع اصلی توافق صلح هستند، نه سعودی‌ها؛ دلیلش نیز آن است که نیروهای مسلح یمنی به طور مداوم عربستان و امارات را با موشک و پهپاد مورد هدف قرار می دهند. حملات موشکی یمن به اراضی عربستان در طول جنگ مرگ‌بارتر شده‌اند؛ مانند حمله انصارالله یمن در ماه مارس به یک انبار نفت باعث بلند‌شدن آتش و دود در آسمان جده شد.

بایدن مواضع قبلی خود درباره عربستان را کنار گذاشته و برای بازگشت روابط پیشین بین دو کشور تلاش می‌کند.

پولیتیکو درباره تناقض‌های کلامی و عملی بایدن درباره پرونده یمن اذعان می‌کند: در جریان مبارزات انتخاباتی مقدماتی دموکرات‌ها، بایدن از عربستان سعودی به عنوان یک کشور منزوی یاد کرد و گفت که این حکومت برای کشتن کودکان در یمن و برنامه‌ریزی برای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف باید پاسخگو باشد؛ او حتی وعده داد که روابط واشنگتن را با ریاض باری دیگر ارزیابی خواهد کرد. در حالی که برخی از مشاوران ارشد سیاست خارجی بایدن که شاخص‌تر از دیگران نیز بودند، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، آوریل هاینز مدیر اطلاعات ملی و دیگران نامه‌ای سرگشاده را در سال ۲۰۱۸ امضا کردند که اساساً شامل یک عذرخواهی عمومی برای حمایت دولت اوباما از عربستان در جنگ با یمن بود.