پامپئو جذبه ریاست جمهوری ندارد

در شرایطی که نظرسنجی‌های اخیر در آمریکا از کاهش شدید میزان رضایت مردم این کشور از جو بایدن جکایت دارد، یک رسانه مطرح آمریکای یگزارشی درباره نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ منتشر کرد.

وبگاه «هیل» در یادداشتی به قلم «نایال استاناگ» درباره نامزدهای احتمالی جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ پرداخته است.

در ابتدای این یادداشت آمده است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا «همچنان چهره مسلط در حزب جمهوری‌خواه است، اما تسلط او در حال کاهش است. نامزدهای مورد حمایت ترامپ تاکنون در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه نتایج متفاوتی ثبت کرده‌اند؛ با شکست‌های مهمی که در جورجیا، نبراسکا و یکی از مناطق کلیدی کارولینای جنوبی صورت گرفته، اهمیت بسیاری از پیروزی‌های دیگر (نامزدهای مورد حمایت ترامپ) را کاهش داده است».

بنا بر این گزارش، فعالیت کمیته منتخب تحقیق مجلس نمایندگان آمریکا درباره حوادث ششم ژانویه ۲۰۲۱ و حمله حامیان خشمگین ترامپ به کنگره آمریکا باعث شده که نقش او در این حمله در معرض دید همگانی قرار گیرد.

هیل نوشت: «قطعا ترامپ در نظرسنجی‌های اولیه درباره ۲۰۲۴ با اختلاف زیادی پیشتاز است اما هیچ تضمینی وجود ندارد که ترامپِ همیشه غیرقابل پیش‌بینی، وارد رقابت شود و اجماع فزاینده‌ای در میان خودی‌های حزب جمهوری خواه وجود دارد که اگر او چنین کایر بکند، با چالشی جدی مواجه خواهد شد».

در ادامه گزارش این رسانه آمریکایی به گمانه‌زنی درباره احتمال عدم رقابت ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری سال  ۲۰۲۴ پرداخته و نام هفت نفر را به عنوان نامزدهای احتمالی حزب جمهوری‌خواه ذکر کرده است.

تصریح شد: «اگر بنابراین، اگر نامزد حزب جمهوری خواه در سال ۲۰۲۴ در نهایت فردی غیر از ترامپ باشد، چه کسی ممکن است باشد؟

طبق این گزارش، هفت نفری که در صورت عدم شرکت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری جزو نامزدهای جمهوری‌خواه هستند به شرح ذیل هستند: «ران دسانتیس، مایک پنس، نیکی هیلی، تد کروز، مایک پامپئو ، تیم اسکات و کریستی نوئم».

پامپئو جذبه ریاست جمهوری ندارد

بنا بر یادداشت وبگاه هیل، ران دسانتیس فرماندار جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا به عنوان «جدی‌ترین رقیب ترامپ» توصیف شده است.

بنا بر نوشته این رسانه آمریکایی، نظرات بسیار محافظه‌کارانه دسانتیس که باعث خشم رای‌دهندگان حامی احزاب چپگرا شده است، عملکرد وی در جذب مقادیر بالای کمک مالی انتخاباتی و عبور او از رقم 100 میلیون دلار، از جمله نقاط قوت او است.

هیل ادامه داد: «برخی چهره‌های نزدیک به ترامپ بر این باور هستند که احتمال ترسیدن دسانتیس وجود دارد و او تمایلی به ورود به رقابت رودررو با رئیس‌جمهور سابق (دونالد ترامپ) ندارد اما بسیاری از افراد دیگر فکر می‌کنند که او واضح‌ترین نمونه از نوع نامزدی است که شانس واقعی شکست دادن ترامپ را دارد. او یک نامزد پوپولیست اما منضبط است».

مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا در دوره چهار ساله ریاست جمهوری دونالد ترامپ ، نامزد احتمالی دیگر حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است.

هیل با اشاره به فعالیت کمیته تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا درباره حوادث ششم ژانویه ۲۰۲۱ نوشت: «جلسه استماع پنجشنبه هفته گذشته کمیته ششم ژانویه روی تلاش‌های ترامپ برای اعمال فشار به پنس به منظور کمک کردن برای بر هم زدن (نتایج) انتخابات (ریاست جمهوری ۲۰۲۰) تمرکز داشت. پنس مقاومت کرد و جان خودش را در همین روند به خطر انداخت».

اشاره این رسانه آمریکایی به فشارهای ترامپ به پنس بود که در روند جلسه تایید شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در کنگره آمریکا اختلال ایجاد کند. پنس به عنوان معاون رئیس‌جمهور آمریکا، رئیس مجلس سنا بود و ریاست جلسه سنا در تاریخ ششم ژانویه ۲۰۲۱ برای تایید پیروزی جو بایدن بر ترامپ را برعهده داشت.

هیل نوشت: «ثابت‌قدمی پنس در این موضوع اگرچه توسط بسیاری فراتر از جمهوری‌خواهان تحسین شده است اما می‌تواند در کارزار مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری برای او مشکل‌ساز باشد.  برگ اصلی برنده پنس در چنین رقابتی نزدیکی او به ترامپ در دوران ریاست جمهوری است اما پرشورترین حامیان ترامپ به راحتی آنچه که خیانت او در ۶ ژانویه می‌دانند فراموش نمی‌کنند.

در ادامه گزارش آمده است: «پنس در ماه‌های اخیر بیشتر از ترامپ فاصله گرفته و به صراحت اعلام کرده است که ترامپ "اشتباه" کرده است که فکر می‌کند می‌تواند انتخابات را لغو کند. مایک پنس همچنین برای برایان کمپ فرماندار فعلی جمهوری‌خواه ایالت جورجیا که ترامپ به شدت به دنبال برکناری او بود، مبارزات انتخاباتی کرد. او یک سیاستمدار باهوش است و ریشه‌های عمیقی در راست مذهبی دارد اما مشخص نیست که این سرمایه‌ها او را در یک زمین بازی شلوغ تا کجا پیش ببرد».

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، گزینه احتمالی دیگر حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است.

هیل نوشت: «هیچ کس در سیاست جمهوری‌خواهان تردیدی ندارد هیلی که دو بار پیش از تعیین به عنوان سفیر ایالات متحده در سازمان ملل در دولت ترامپ به عنوان فرماندار کارولینای جنوبی انتخاب شد، ذهن و فکرش منصب بالاتری است. هیلی مدت‌هاست که به عنوان یک ستاره در حال ظهور دیده می‌شود.  او اولین فرماندار زن ایالت کارولینای جنوبی بود. او که دختر مهاجران هندی است، همچنین به عنوان نمونه‌ای در نظر گرفته می‌شد که چگونه حزب جمهوری‌خواه می‌تواند به پایگاهی فراتر از آرای پایگاه سفیدپوستان برسد».

در ادامه این مطلب به اظهارنظر تند نیکی هیلی علیه دونالد ترامپ به دنبال حمله به کنگره آمریکا و پا پس کشیدن او از این اظهارنظر علیه رئیس‌جمهور سابق اشاره شده است.

در گزارش آمده است: «او بلافاصله پس از شورش (حمله به کنگره)، در مصاحبه با پالیتیکو به شدت از ترامپ انتقاد کرد و گفت: "او راهی را رفت که نباید می‌رفت و ما نباید دنبالش می‌رفتیم... و نمی‌توانیم اجازه دهیم این هرگز دوباره تکرار شود". او بعدا در آوریل ۲۰۲۱ به دنبال واکنش‌های شدید (به اظهاراتش)، عقب‌نشینی کرد و گفت اگر ترامپ نامزد شود، او در سال ۲۰۲۴ نامزد انتخابات نخواهد شد».

«تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس، یکی دیگر از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است که به گفته وبگاه هیل، در صورت عدم حضور ترامپ در این رقابت حضور می‌یابد.

هیل درباره او نوشت: «در فرانید انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در سال ۲۰۱۶، کروز بعد از ترامپ در جایگاه دوم قرار گرفت. کروز یک محافظه‌کار سرسخت است و شخصیت سیاسی سرسخت او طرفدارانش را به وجد می‌آورد. اما او همچنین عادت دارد که مردم را به روشی نادرست مورد شماتت قرار دهد. سناتور لیندسی گراهام (سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی) سالها پیش به شوخی گفت: "اگر تد کروز را در صحن مجلس سنا بکشید و دادگاه در سنا باشد، هیچ کس شما را محکوم نمی‌کند. گراهام البته بعدا درباره این اظهارنظر خود عذرخواهی کرد. سخنرانی کروز در کنوانسیون ملی جمهوری خواهان در سال ۲۰۱۶ که در آن او آشکارا در حمایت از ترامپ ناکام ماند، هنوز در گلوی بسیاری از حامیان رئیس جمهور سابق باقی مانده است. با این حال، کروز می‌داند که برای ایجاد کمپین ریاست‌جمهوری چه چیزی لازم است، او سال‌ها چهره ملی داشت و یک رقیب سرسخت است. یک موضوع دیگر هم وجود دارد و آن اینکه او در سال ۲۰۲۴ با انتخابات برای حفظ کرسی خود در سنا مواجه است».

«مایک پامپئو» که در دوره ریاست جمهوری ترامپ ابتدا رئیس سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) و سپس وزیر خارجه آمریکا بود، نامزد احتمالی دیگر جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است.

هیل درباره او نوشت: «جاه‌طلبی‌های پامپئو درباره انتخابات ریاست جمهوری کاملا روشن است. پامپئو ظرف چند ماه بعد از آغاز به کار رئیس‌جمهور بایدن در این مقام، از آیووا دیدن کرد و به جلب کمک مالی برای یک نامزد جمهوری‌خواه در نیوهمپشایر کمک کرد. حضور پامپئو به عنوان وزیر امور خارجه و قبل از آن به عنوان مدیر سیا، به او تجربیات زیادی می‌دهد که اگر گفت‌و‌گوهای سیاسی به سمت مسائل خارجی یا امنیت ملی برود، تجربیاتش را برجسته کند».

این رسانه آمریکایی ادامه داد: «از نظر افراد مردد، پامپئو فاقد جذبه (کاریزما) است. آنها همچنین خاطرنشان می‌کنند که او هرگز برای یک منصب سراسری در یک ایالت نامزد نشده است. او قبل از انتصاب به عنوان مدیر سیا در سال ۲۰۱۷، سه دوره در مجلس نمایندگان به عنوان نماینده یک منطقه کانزاس خدمت کرده بود».

«مت ماکوویاک» رئیس حزب جمهوری‌خواه در شهرستان تراویس ایالت تگزاس معتقد است که مایک پامپئو «از بسیاری جهات، وارث بر حق میراث ترامپ است. او مسئول بیشتر برنامه‌های سیاست خارجی ترامپ بود اگر نگوییم که مسئول همه این برنامه‌ها است. او ترامپ و رای دهندگان به ترامپ را درک می‌کند. من مایک پمپئو را دست‌کم نمی‌گیرم».

طبق گزارش هیل، «تیم اسکات» سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی یکی دیگر از نامزدهای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است.

این رسانه نوشت: «اگر جمهوری‌خواهان نامزدی را می‌خواهند که بتواند جناح‌های طرفدار ترامپ و افراد مردد به او در این حزب را متحد کند و شاید جذابیت حزب را در میان رای‌دهندگان در کل کشور گسترش دهد، تیم اسکات می‌تواند یک رقیب واقعی باشد».

هیل ادامه داد: «محافظه کاران، سابقه و داستان شخصی اسکات را دوست دارند و حتی مخالفان سیاسی اغلب او را شخصا دوست دارند. او تنها سناتور جمهوری خواه سیاهپوست نیز هست».

طبق این گزارش، هفتمین نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه که احتمال دارد در غیبت دونالد ترامپ، جزو نامزدهای احتمالی باشد، «کریستی نوئم» فرماندار ایالت داکوتای جنوبی است.

هیل نوشت: «نوئم ژانویه ۲۰۱۹ کار خود (به عنوان فرماندار داکوتای جنوبی) را آغاز کرد اما زمانی مورد توجه ملی قرار گرفت که او علیه قرنطینه‌های مرتبط با کووید-۱۹ انتقاد کرد و اصرار داشت که "راه‌حل، آزادی بیشتر است و نه (دخالت بیشتر) دولت"... اگر نوئم تصمیم بگیرد به دنبال کاخ سفید باشد، یکی از بارزترین نامزدهای ترامپی در این حوزه خواهد بود».

این رسانه افزود: «نوئم با توجه به تجربه نسبتا کم او در صحنه ملی، آشکارا در معرض خطر است و داکوتای جنوبی، به دور از کانون رسانه‌ها و پول، آسان‌ترین ایالتی نیست که بتوان از آن کارزار ریاست جمهوری را آغاز کرد. با این وجود حتی برخی از جمهوری‌خواهان میانه‌روتر هم نسبت به دست کم گرفتن قدرت ستاره نو ظهور نوئم و توسل او به پایگاه مردمی این حزب هشدار می‌دهند».