بایدن به جای دست‌بوسی عربستان نفت ایران را وارد بازار کند

یک نشریه آمریکایی در گزارشی قصد «جو بایدن »، رئیس‌جمهور آمریکا برای سفر به عربستان سعودی را به «دست بوسی» از «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی برای کاهش قیمت نفت تعبیر کرده است.

نشریه نیوزویک با یادآوری آنکه رئیس جمهور آمریکا در وعده‌های انتخاباتی خود وعده داده بود با حکومت عربستان سعودی به مثابه «دولت مطرود» رفتار کند تصریح کرده که «تشنگی بی‌پایان آمریکا به نفت» موجب شده بایدن هم همانند روسای جمهور پیشین آمریکا در تحقق این هدف شکست بخورد.

نیوزویک می‌نویسد: «به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور بایدن که در تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 وعده داده بود با عربستان سعودی به عنوان "دولت مطرود" رفتار کند به دلیل تشنگی بی‌پایان آمریکا برای نفت ارزان همانند اسلاف خود [در تحقق این هدف] به زانو درآمده است.»  

این وبگاه تصریح می‌کند که سفر بایدن به عربستان تنها یک دلیل داشته  و آن کاهش بهای نفت است: «با آنکه برنامه بایدن شلوغ خواهد بود اما این سفر تنها یک دلیل دارد و آن قماری مذبوحانه برای مجاب کردن ریاض به افزایش تولید نفت است تا آمریکا بتواند افزایش قیمت تاریخی سوخت را تنها چند ماه قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای 2022 کنترل کند.»

این گزارش با اشتباه خواندن اقدام بایدن در این باره تاکید می‌کند که او می‌تواند با در نظر گرفتن شرایط همسایه ایران (عربستان) برای یک توافق هسته‌ای جدید، قفل عرضه نفت را باز کند. همچنین در ادامه بیان می‌کند که روابط عمیق با سعودی‌ها و امتناع رسیدگی به علل اساسی وابستگی آمریکا به نفت، تنها هزینه‌های دنبال کردن سیاست‌های معقول‌تر را افزایش می‌دهد.

در این گزارش آمده است: «این اشتباهی وحشتناک است، به خصوص با توجه به آنکه یک منبع هم‌ارز- اگر نگوییم بزرگتر- نفت وجود دارد که می‌توان قفل آن را با اجابت کردن شرایط ایران برای رسیدن به یک توافق جدید باز کرد.»

نگارنده مقاله در بخش دیگر این مقاله با اشاره به سیاست‌های ضدحقوق بشری عربستان سعودی، سیاست‌های آشتی‌جویانه بایدن در قبال ریاض را از این لحاظ هم برای آمریکا مضر و هزینه‌آفرین دانسته است. نگارنده تصریح می‌کند: «عربستان سعودی یکی از بی‌رحمترین اقتدارگرایان در جهان است. ایدئولوژی افراطی سلفی این کشور که از طریق ثروت‌های تمام‌نشدنی این کشور صادر می‌شود کماکان تنها عامل پیش‌ران افراط‌گرایی خشن در منطقه و فراسوی آن تلقی می‌شود.  

بایدن به جای دست‌بوسی عربستان نفت ایران را وارد بازار کند

نیوزویک همچنین تصریح کرده میزان نفت مورد انتظار از عربستان سعودی کفاف میزان نیاز فعلی بازار را نخواهد داد: «بایدن چه قدر نفت سیاه می‌خواهد از سعودی‌ها به دست بیاورد؟ رقم نهایی هر آنچه که باشد از رقمی که حتی با آشتی‌جویی نصفه و نیمه با ایران به دست خواهد آمد کمتر خواهد بود. اگر یک میلیون بشکه نفت چیزی است که ما دنبال آن هستیم، بایدن می‌تواند به آسانی نگاهش را به سمت شرق بچرخاند. پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیشتر به توافق هسته‌ای ایران معروف است، ایران روزانه 2 میلیون بشکه نفت وارد بازارهای بین‌المللی می کرد. پس از اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2018 به طرز فاجعه‌ای دست به کار شد و تحریم‌ها را دوباره اعمال کرد، صادرات کاهش یافت و پیش بینی می‌شود در طول سال 2022 کمتر از یک میلیون بشکه در روز باشد.»

نگارنده در پایان متن از بایدن خواسته به جای «بوسیدن انگشتر محمد بن سلمان»، نفت ایران را به بازار برگرداند. او نوشته است: «بایدن به جای پرواز به ریاض و بوسیدن انگشتر MBS (محمد بن سلمان) بایستی تمامی اقدامات لازم را برای بازگرداندن نفت ایران به صحنه انجام دهد و کاری کند دموکرات‌ها وعده حرکت به سمت استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی از طریق پیشنهاد طرح‌هایی مشابه "تعویض خودروهای فرسوده در ازای مشوق‌های مالی" را بدهند. با آنکه چنین چیزی بعید به نظر می‌رسد اما چنین اقدامی بهتر از این چشم‌انداز است که یک رئیس‌جمهور دیگر آمریکا به دیکتاتورهای سعودی برای طناب نجات التماس کند.»