پررنگ‌تر شدن نشانه‌های رویارویی بین واشنگتن و مسکو

گزارشگر شبکه تلویزیونی المیادین درباره پررنگ‌تر شدن نشانه‌های رویارویی بین آمریکا و روسیه گفت: از سوریه تا اوکراین ، پایه‌های رویارویی بین آمریکا و روسیه در حال شکل گیری است.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از فرماندهان نظامی آمریکا از تحول بی سابقه‌ای درباره اقدام جنگنده‌های روسی در بمباران پایگاه آمریکایی التنف در سوریه خبر داد. عملیاتی که در چارچوب گسترده‌تر اجرا شد که به گفته مسئولان نظامی، شامل عملیات؛ علیه نیرو‌های ائتلاف بین المللی به فرماندهی واشنگتن بود. این فرماندهان درباره ارزیابی‌های نادرست و وقوع درگیری مستقیم بین این دو قدرت در صحنه بین المللی هشدار دادند.

این تحولات، همزمان با تنش آفرینی غرب در صحنه اوکراین رخ داد. سفیر روسیه در واشنگتن در نشریه نیوزویک هشدار داد ارسال مقادیر زیادی سلاح‌های آمریکایی به کی‌یف، به مثابه حرکت در مسیر رویارویی مستقیم نظامی بین مسکو و واشنگتن است؛ رویارویی که ممکن است به سرعت به جنگ هسته‌ای تبدیل شود.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد کشورش نمی‌خواهد از زرادخانه هسته‌ای اش استفاده کند، اما در صورتی که موجودیت این کشور با تهدید مواجه شود در استفاده از این سلاح تردید نخواهد کرد.

نمایندگان جمهوریخواه کنگره به سرعت از دولت بایدن خواستند پاسخ روشنی به سخنان پوتین بدهد. در ادامه این گزارش آمده است: با افزایش احتمال وقوع درگیری، سران اروپایی بر ادامه حمایت خودشان از کی‌یف تاکید می‌کنند تا به اوکراین، امکان پایداری راهبردی برای پیروزی بر مسکو بدهند؛ همان طور که بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس می‌گوید. این در حالی است که روسیه هشدار می‌دهد هر نوع سلاحی که اروپا برای کی‌یف ارسال می‌کند، پیش از رسیدن به صحنه میدانی، نابود خواهد شد.

پررنگ‌تر شدن نشانه‌های رویارویی بین واشنگتن و مسکو

علاوه بر پرونده ارسال سلاح به اوکراین، روسیه به پرونده مزدوران خارجی اشاره می‌کند که از ۶۴ کشور به اوکراین آمده اند. روسیه تاکید می‌کند حدود دو هزار نفر از این مزدوران را به قتل رسانده است.

شبکه رسمی روسیه، تصاویری را از دو آمریکایی که به اسارت نیرو‌های روسی درآمده اند پخش کرد. کاخ سفید می‌گوید این موضوع را پیگیری می‌کند. کاخ سفید از آمریکایی‌ها خواست از سفر به اوکراین خودداری کنند. این در حالی است که به گفته وزارت امور خارجه آمریکا، سومین تبعه این کشور هم در اوکراین اسیر شده است.