راهکار دولت آمریکا برای کاهش قیمت بنزین

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز گذشته هنگامی که در حال گذراندن تعطیلات خود در سواحل دلاور بود، مجبور شد به پرسش خبرنگار سی‌ان‌ان درباره بحران سوخت پاسخ داده و راهکار جدید دولتش برای حل این بحران را بیان کرد.

وی اظهار کرد دولت در نظر دارد به عنوان بخشی از حل بحران سوخت که به شکلی گسترده در سراسر آمریکا اتفاق افتاده، از کارت های تخفیفی سوخت برای کاهش فشار ناشی از افزایش بی سابقه بهای آن استفاده کند.     

این در حالی است که بهای متوسط بنزین معمولی روز دوشنبه به 5 دلار در هر گالن رسید که این رقم 2 دلار بیشتر از همین زمان در سال گذشته میلادی بوده است.  

پیشنهاد استفاده از کارت های تخفیفی سوخت، یکی از مسکن های موقت مالی برای کمک به کاهش هزینه های سوخت مردم آمریکاست در حالی که پیاده سازی این پیشنهاد پیش از این با مقاومت روبرو شده بود. حدود 2 ماه پیش و پس از ارائه این طرح، شورای دموکرات های مجلس نمایندگان آمریکا ضمن رد آن، اظهار کردند ارائه این کارت ها می تواند اثرات غیرمنتظره‌ای در افزایش تورم داشته باشه و راهکاری هزینه بردار و مشکل آفرین برای قشر ضعیف جامعه است.

علاوه بر این، برخی مقامات ارشد کاخ سفید معتقدند کمبود میکروچیپ در آمریکا، روند تولید کارت های تخفیفی را با مشکل مواجه می کند و خرید چیز دیگری(کارت تخفیف) به جز سوخت برای خودرو، برای مردم مشکل است. همچنین مشخص نیست که مردم از طریق این کارت ها چه مقدار پول دریافت می کنند.

کارت های تخفیفی سوخت تنها یکی از چندین راهکاری است که دولت بایدن آن را مورد توجه قرار داده در حالیکه کاخ سفید امیدوار است با اجرای این طرح در انتخابات ماه نوامبر تغییری به نفع خود ایجاد کند.

علاوه بر کارت های تخفیفی سوخت، قطع دریافت مالیات بر سوخت برای مصرف کنندگان به ازای 18/4 سنت در هر گالن، یکی دیگر از طرح های دولت بایدن در راستای مقابله با افزایش قیمت سوخت است.

بایدن ابراز امیدواری کرد که براساس آمار و اطلاعات بتواند تا آخر هفته درباره قطع دریافت مالیات بر سوخت تصمیم گیری کند.

این در حالی است که جنت یلن وزیر خزانه داری آمریکا در مصاحبه با شبکه ای بی سی مخالفت خود را با قطع مالیات بر سوخت اعلام کرد و جنیفر گرانهولم وزیر انرژی نیز معتقد است بخشی از چالش مالیات بر سوخت، سرمایه گذاری در این مسیر است.

پالایشگاه های نفت معتقدند توانایی آنها در تولید بیشتر بنزین و سوخت های دیزلی محدود است و این بدان معناست که تا زمان افزایش تقاضا و کاهش عرضه، قیمت ها همچنان بالاست.

در همین حال، شرکت نفت و گاز آمریکا و تولیدکنندگان سوخت و مواد شیمیایی در نامه ای مشترک به جو بایدن اعلام کردند در حال حاضر ظرفیت تولید و استخراج آنها به حداکثر رسیده و تقریبا نیمی از ظرفیت تولیدی آنها به علت آنکه از تجهیزات برای تولید سوخت های قابل احیا استفاده می شود، از کار افتاده است.

در این نامه آمده است: شرلیط امروز ما یک شبه به وجود نیامده و به زودی هم حل نمی شود. ما برای حفظ و افزایش امنیت انرژی و بالابردن ظرفیت استخراج پیشنهاد می دهیم که ظرفیت تولید انرژی داخلی شامل زیر ساخت های جدید تقویت شود

راهکار دولت آمریکا برای کاهش قیمت بنزین

بایدن هفته گذشته در نامه‌ای به شرکت نفت و گاز اکسون موبیل گفت: پالایشگاه ها از این بحران سود سرشاری بدست آورده و در بحبوحه افزایش تورم و تلاش زیاد خانواده ها برای پرکردن مخزن بنزین خودروهایشان، حاشیه سود بالایی بدست آورده‌اند و باید با افزایش ظرفیت استخراج خود به کاهش بهای سوخت کمک کنند.

در نامه بایدن به اکسون موبیل آمده که در زمان جنگ، بدست آوردن حاشیه سود بالاتر از سطح نرمال که به طور مستقیم با خانواده های آمریکایی مرتبط است، قابل قبول نیست. دولت من آمادگی استفاده از تمام ابزارهای درست دولتی فدرال را برای افزایش ظرفیت استخراج و تولید در آینده نزدیک را داشته و این اطمینان را می دهد که نیاز سوختی هر نقطه از کشور به درستی تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه استخراج کنندگان آمریکایی تولید خود را در دوران همه گیری کرونا کاهش داده بودند، از آنها خواست تا بار دیگر ظرفیت تولید خود را افزایش دهند.

بهای جهانی نفت در پی تهاجم روسیه به اوکراین و تشویق کشورهای اروپایی به تحریم نفت روسیه از سوی آمریکا و قطع خرید انرژی از روسیه، افزایش چشمگیری یافته است.

در حالی که دولت بایدن به علت افزایش بی سابقه تورم، مورد تهاجم سنگین جمهوری خواهان قرار گرفته، اما بایدن افزایش بی سابقه بهای نفت و بنزین و این تورم افسار گسیخته را به گردن پوتین و تهاجم وی به اوکراین انداخت.

بر اساس داده‌های انجمن خودروی آمریکا (AAA)، که قیمت‌ها را در بیش از 60000 پمپ بنزین در سراسر این کشور دنبال می‌کند، قیمت‌ها اکنون از زمان تحلیف جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دو برابر شده است.

این در حالی است که نتایج تحقیقات و نظرسنجی جدید دانشکده اقتصاد دانشگاه شیکاگو، از اقتصاددانان برجسته آمریکایی نشان می دهد که این کشور در سال 2023 دچار رکود اقتصادی شدیدی خواهد شد.

علاوه بر این، صندوق بین‌المللی پول از جهش 5 برابری نرخ تورم آمریکا در سال 2021 خبر داد و اعلام کرد این کشور در جدول رده‌بندی جهانی نرخ تورم طی این سال 51 پله بالا آمده است.