تداوم تحرکات مشکوک آمریکا در پایگاه الحریر عراق

یک منبع آگاه امنیتی عراق از ورود یک کاروان نیروهای آمریکایی از سوریه به داخل اراضی عراق از طریق منطقه کردستان خبر داد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: یک کاروان وابسته به ارتش آمریکا از شمال شرق سوریه و به طور مشخص از مناطق تحت کنترل نیروهای "قسد" با عبور از گذرگاه "سیمالکا" وارد استان دهوک شد.

این منبع تصریح کرد: کاروان مذکور شامل بیش از ۲۰ خودروی هومر و زرهی آمریکایی و چندین کامیون حامل مواد غذایی و لجستیکی بود که با پوشش و حمایت چند پهپاد شناسایی وارد پایگاه "الحریر" در شهرستان "شقلاوه" واقع در استان اربیل شد.

پایگاه‌های الحریر و فروگاه اربیل به محل استقرار نیروهای آمریکایی تبدیل شده‌ است امری که با مخالف اغلب نیروهای سیاسی عراق و جنجال‌های رسانه‌ای همراه است.

یک منبع امنیتی، شنبه پیش فاش کرد که نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه الحریر در شمال عراق یک سامانه پدافند موشکی در این پایگاه نصب کرده‌اند.

منبع مذکور ضمن اشاره به انتقال این سامانه با هواگردهای آمریکایی، در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری «المعلومه» خبر داد که این سامانه یک روز پیشتر (جمعه) در پایگاه الحریر نصب شده است.

پایگاه الحریر در منطقه شقلاوه واقع در فاصله ۷۵ کیلومتری شرق شهر اربیل قرار دارد و نزدیک‌ترین پایگاه آمریکایی در مرز ایران است و حدود ۱۱۵ کیلومتر از آن فاصله دارد.

تداوم تحرکات مشکوک آمریکا در پایگاه الحریر عراق

ارتش آمریکا استفاده از این پایگاه را از سال ۲۰۱۵ برای آنچه جنگ علیه داعش خواند، آغاز کرد. این پایگاه به موشک‌های دفاعی، هواپیماهای جنگی و رادارهای پیشرفته مجهز است.

فعالیت پدافند هوایی آمریکا در این پایگاه، در شرایطی است که کاروان‌های لجستیکی، پایگاهها و مواضع ارتش اشغالگر آمریکا در عراق، هر از چند گاهی مورد هدف قرار می‌گیرد؛ در این خصوص پایگاه عین الاسد، دیگر مقر مهم آمریکایی‌ها در دهم خرداد ماه هدف حمله شش موشک ۱۲۲ میلی متری گراد قرار گرفت. یک پهپاد نیز در ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ پایگاه الحریر را هدف قرار گرفت.