ارسال موشک های هسته ای روسیه به بلاروس

«ولادیمیر پوتین » رئیس‌جمهور روسیه شنبه در دیداری مجازی با «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس، اعلام کرد تا چند ماه آینده موشک‌هایی ارسال خواهد کرد که قادر به حمل کلاهک‌ هسته‌ای هستند.

به گزارش رویترز، پوتین در اظهارات خود در جریان این دیدار گفت: «روسیه ظرف چند ماه آینده سیستم‌های موشکی اسکندر-ام (Iskander-M) را به بلاروس عرضه خواهد کرد.»

در این نشست که در سن پترزبورگ برگزار شد، لوکاشنکو به پوتین گفت که بلاروس نگران سیاست‌های  «تهاجمی، مقابله‌ای و دافعی» دو کشور همسایه‌اش یعنی لیتوانی و لهستان است.

او از پوتین خواست تا به بلاروس کمک کند تا «پاسخی متقارن» به پرواز‌های تسلیحات هسته‌ای ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا در نزدیکی مرز‌های بلاروس، ارائه دهد و افزود: «مینسک باید برای هر چیزی آماده باشد، حتی استفاده از تسلیحات جدی برای دفاع از میهن خود.»

لوکاشنکو به طور خاص درخواست کمک کرد تا هواپیمای نظامی بلاروس به قابلیت هسته‌ای مجهز شود.

پوتین هم در پاسخ گفت که در حال حاضر نیازی به پاسخ متقارن نمی‌بیند، اما جت‌های سوخو-۲۵ ساخت روسیه در بلاروس می‌توانند در کارخانه‌های روسیه به روزرسانی شوند.

او در انتها وعده تأمین اسکندر-ام، یک سامانه موشکی هدایت شونده متحرک با اسم رمز اس-اس ۲۶ استون (SS-۲۶ Stone) را به بلاروس داد.

ارسال موشک های هسته ای روسیه به بلاروس

تنش‌ها بین روسیه و غرب از زمانی که مسکو ۴ ماه پیش نیرو‌های خود را به اوکراین فرستاد، افزایش یافت. این اقدام روسیه هم باعث تحریم‌های متعدد غرب شده است، هم سوئد و فنلاند را بر آن داشته تا برای پیوستن به ناتو درخواست دهند.