آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت درمورد آبله میمون

 سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد شیوع رو به افزایش آبله میمون در بیش از 50 کشور باید به دقت تحت نظر باشد اما لزومی ندارد که وضعیت اضطراری بهداشت جهانی اعلام شود.

کمیته اضطراری سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای گفت بسیاری از جنبه‌های شیوع این بیماری "غیر معمول" است و اذعان کرد که آبله میمون - که در برخی کشورهای آفریقایی شایع است - برای سال‌ها نادیده گرفته شده است.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که تعداد کمی از اعضا نظرات متفاوتی را بیان کردند، کمیته با اجماع تصمیم گرفت تا به مدیرکل سازمان جهانی بهداشت توصیه کند که در این مرحله باید تشخیص داده شود که این بیماری در وضعیت شیوع یک وضعیت اضطراری بهداشت جهانی محسوب نمی‌شود.»

با این حال، سازمان جهانی بهداشت به "ماهیت اضطراری" شیوع این بیماری اشاره کرد و گفت که کنترل شیوع آن نیازمند واکنش "متمرکز" است.

این کمیته گفت که شیوع بیماری باید "پس از چند هفته به دقت بررسی شود."

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، روز پنجشنبه پس از ابراز نگرانی در مورد همه گیری آبله میمون در کشورهایی که قبلاً این بیماری را گزارش نکرده بودند، کمیته اضطراری را تشکیل داد.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در این خصوص گفت: «آنچه شیوع کنونی را به‌ویژه نگران‌کننده جلوه می‌دهد، گسترش سریع و مداوم به کشورها و مناطق جدید و خطر انتقال بیشتر و پایدار به جمعیت‌های آسیب‌پذیر از جمله افرادی که دارای نقص ایمنی، زنان باردار و کودکان هستند، است.»

آبله میمون ده‌ها سال است که مردم را در مرکز و غرب آفریقا بیمار کرده است، اما تا ماه گذشته مشخص نشده بود که این بیماری بتواند به طور همزمان در چندین کشور شیوع قابل توجهی داشته باشد و افرادی را که هیچ ارتباطی با سفر به این قاره ندارند، درگیر کند.

آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت درمورد آبله میمون

اعلام وضعیت اضطراری بهداشت جهانی به این معنی است که یک بحران بهداشتی، رویدادی "فوق‌العاده" محسوب می شود که نیاز به واکنشی مدیریت شده در سطح جهانی دارد و یک بیماری دارای قابلیت بالای سرایت به آن سوی مرزها به شمار می رود. سازمان جهانی بهداشت پیشتر اعلام‌های مشابهی را برای بیماری هایی از جمله کووید-19، ابولا در کنگو و غرب آفریقا، زیکا در برزیل و تلاش مداوم برای از بین بردن فلج اطفال منتشر کرده بود.