شیوع موج پنجم کرونا در کمین انگلیس

طبق آمار منتشر شده در حال حاضر یک نفر از هر ۳۰ انگلیسی به کرونا مبتلاست. تست کرونا بالغ بر ۲.۳ میلیون نفر در هفته گذشته مثبت اعلام شده که در قیاس با هفته پیش ۶۰۰ هزار مورد بیشتر است.

«سارا کرافت» کارشناس کووید مرکز آمار ملی انگلیس در این باره می‌گوید: در سراسر کشور شاهد افزایش آمار ابتلا به کرونا بوده‌ایم که احتمالاً ناشی از رشد سویه‌های جدید اومیکرون است. وی افزود: این افزایش در تمام سنین و مناطق انگلستان دیده می شود.

این درحالیست که تعداد بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها نیز از ۶ هزار و ۴۰۱ نفر در هفته پیش به ۸ هزار و ۹۲۸ نفر افزایش یافته است.

گقته می‌شود که افزایش آمار مبتلایان احتمالاً ناشی از شیوع انواع جدیدتر سویه اومیکرون موسوم به BA.۴ و BA.۵ است. تحقیقات اولیه نشان می دهد که انواع BA.۴ و BA.۵ درجه ای از "فرار ایمنی" دارند؛ به این معنی که سیستم ایمنی بدن دیگر نمی تواند ویروس را تشخیص دهد یا با آن مبارزه کند. چندی پیش یک رسانه انگلیسی کرونا را عامل اصلی مرگ و میر برای دومین سال در ۲۰۲۱ معرفی کرد.

پروفسور تیم اسپکتور از پژوهشکده ZOE پیش‌بینی کرده است که در ماه‌های آینده آمار ابتلا به کرونا به ۲۵۰ هزار مورد در روز خواهد رسید. وی با بیان این مطلب نتیجه گرفت که انگلیس در آستانه موج پنجم کرونا قرار دارد.

کارشناسان نگرانند که افزایش موارد ابتلا، فشار تازه‌ای را بر مراکز بهداشتی این کشور وارد کرده و منجر به افزایش آمار بستری کودکان در بیمارستان‌ها شود. به تعبیر آن‌ها، انگلیس اکنون در مقایسه با سال گذشته در وضعیت بدتری نسبت به کرونا قرار دارد.

این درحالیست که دولت انگلیس چهار ماه پیش تمام محدودیت‌های کرونایی را که طبق یک برآورد اولیه ۲۵۱ میلیارد پوند به اقتصاد کشور زیان زد، لغو کرد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت انگلیس آزمایش رایگان کرونا برای عموم از روز جمعه (۱۲ فروردین) متوقف و به افرادی که دارای علائم کرونایی هستند صرفا توصیه شده در خانه بمانند و از تماس با افراد دیگر خودداری کنند تا بهبود یابند.

گفته می‌شود که آزمایش رایگان کرونا در کنار محدودیت‌های ناشی از این بیماری، بالغ بر ۱۵.۷ میلیارد پوند برای دولت هزینه داشته است.

دکتر استفان گریفین، دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه لیدز انگلیس معتقد است که این کشور در مهار شیوع موج جدید کرونا ناتوان خواهد بود. وی با اشاره به اهمیت واکسیناسیون اقشار کودک و نوجوان پیش‌بینی کرد که مدارس دوباره به منبع شیوع کرونا تبدیل خواهند شد و آمار مراجعه به بیمارستان ها و ابتلا به کووید طولانی بالا خواهد رفت. 

گریفین اضافه کرد: اگرچه برنامه واکسیناسیون در انگلیس "تا حد زیادی با موفقیت انجام شد" اما شمار قابل توجهی از مردم همچنان واکسینه نشده‌اند. وی افزود که شیوع امواج جدید این ویروس پیامدهای بالینی ناگواری را به همراه خواهد داشت که نباید دست کم گرفت.

بر اساس آمار منتشر شده، حدود ۹۳.۲ درصد از جمعیت انگلیس اولین دوز واکسن، ۸۷.۲ درصد دوز دوم و ۶۹.۴ درصد دوز سوم واکسن یا تقویت کننده را دریافت کرده اند. انگلیس در حال حاضر دوزهای چهارم و پنجم را به برخی از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها، از جمله افراد مسن ارائه می‌کند، اما هنوز این دوز را برای جمعیت گسترده‌تر ارائه نکرده است.

آژانس دارویی اتحادیه اروپا در ماه آوریل اعلام کرد که برای توصیه عموم به تزریق دوز چهارم واکسن ضد کرونا زود است. اما ساجد جاوید، وزیر بهداشت انگلیس، گفته که انتظار دارد تا پایان سال جاری میلادی، دوز چهارم واکسن کرونا به همه تزریق شود.

البته کارشناسان درخصوص تزریق سالانه واکسن کرونا برای جلوگیری از شیوع موج جدید این ویروس اختلاف نظردارند. برخی می گویند که واکسن های موجود در برابر ابتلا به بیماری های شدید و بستری شدن در بیمارستان افاقه می‌کند، اما برخی دیگر استدلال می کنند که یک تقویت کننده جدید می تواند ایمنی را در برابر سویه‌های جدید ارتقاء دهد.

شیوع موج پنجم کرونا در کمین انگلیس

هرچند هنوز زود است که درباره پیامد گردهمایی‌های عمومی اخیر در انگلیس از جمله جشن هفتادمین سالگرد سلطنت الیزابت اظهار نظر کرد اما آمارهای جدید نشان می‌دهد که این ویروس در سطح فزاینده‌ای در سراسر کشور در حال پخش است.

دکتر مری رمزی، عضو ارشد آژانس امنیت سلامت انگلیس به مردم توصیه کرده که در مکان‌های شلوغ و پر رفت‌وامد همچنان از ماسک صورت استفاده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.