اعتراض سازمان‌های بین‌المللی به بازداشت کودکان پناهجو در اروپا

بازداشت ، تاثیری عمیق و منفی بر سلامت و رفاه کودکان دارد و می تواند در طولانی مدت بر رشد شناختی شان نیز تاثیرگذار باشد.  

 

کودکان در بازداشت در معرض خطر افسردگی و اضطراب و همچنین خشونت و سواستفاده قرار دارند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به همراه صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) و سازمان بین المللی مهاجرت در یادداشتی به بازداشت کودکان مهاجر در سراسر کشورهای اروپایی اشاره داشتند و طیفی از توصیه ها و پیشنهادها برای کمک به کشورها به منظور پایان دادن به بازداشت کودکان را ارائه دادند.

«پاسکال مورائو» مدیر منطقه اروپای کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت: چندین کشور در اروپا نشان داده اند که جایگزین هایی برای بازداشت کودکان و خانواده ها می تواند، امن، بلندمرتبه و مقرون به صرفه باشد و ما از همه کشورهای اروپایی می خواهیم این رویکردها را برای حمایت از حقوق و رفاه کودکان پناهجو و مهاجر اتخاذ کنند.

نهادهای یاد شده در یک بررسی مشترک در ۳۸ کشور در سراسر منطقه اروپا به نمونه های نگران کننده ای از بازداشت کودکان دست یافتند.

«افشان خان» مدیر منطقه ای یونیسف برای اروپا و آسیای مرکزی و هماهنگ کننده ویژه پاسخگویی به پناهندگان و مهاجران در اروپا گفت: کودکان مهاجر، بیش از هر چیز کودک هستند، صرف نظر از اینکه از کجا آمده اند و چرا خانه هایشان را ترک کرده اند.

اعتراض سازمان‌های بین‌المللی به بازداشت کودکان پناهجو در اروپا

وی افزود: بازداشت کودکان هرگز به نفع آنها نیست، نقض حقوق شان است و باید به هر قیمتی از آن جلوگیری شود.

توصیه های پیشنهادی از سوی این سه سازمان شامل گسترش جایگزین هایی برای بازداشت کودکان و خانواده ها، سرمایه گذاری در شرایط پذیرش و سیستم های ملی حمایت از کودکان و افزایش ظرفیت های نظارتی و گردآوری اطلاعات در داخل کشورها و همچنین اتحادیه اروپاست.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، از افرادی که به دلیل جنگ و سایر موارد مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند، حمایت می کند. این نهاد به همراه شرکای خود در ۱۹۰ کشور و قلمرو فعالیت دارد.