عقب نشینی موقت کانادا از تحریم ها علیه روسیه

وزیر منابع طبیعی کانادا اعلام کرد که کشورش توربین های تعمیر شده ویژه خط لوله گازی نورد استریم را در اختیار دولت آلمان قرار می دهد، اظهاراتی که حاکی از کوتاه آمدن موقت اوتاوا از مواضع ضد روسی خود است.

روزنامه گلوب اند میل به نقل از «جاناتان ویلکینسون» وزیر منابع طبیعی کانادا نوشت: کانادا توربین تعمیر شده خط لوله نورد استریم را به زودی در اختیار دولت آلمان قرار می دهد.

این روزنامه به استناد گفته های وزیر منابع طبیعی کانادا اعلام کرد: مجوزی محدود و قابل فسخی به شرکت زیمنس کانادا اعطا خواهد داد تا بر مبنای آن توربین های تعمیر شده نورد استریم را به آلمان تحویل دهد. به گفته ویلکینسون این اقدام به منظور حمایت از توانمندی اروپا برای دسترسی به انرژی قابل اعتماد و مقرون به صرفه صورت می گیرد و کشورهای اروپایی همچنان کاهش وابستگی به نفت و گاز روسیه ادامه می دهند.

عقب نشینی موقت کانادا از تحریم ها علیه روسیه

وزیر دولت اوتاوا، به رغم این ادعا که اروپا در مسیر کاهش وابستگی به انرژی روسیه است، یادآور شد که در صورت نبود عرضه لازم گاز طبیعی، اقتصاد آلمان با مشکلات بسیار زیادی روبرو خواهد شد.

ویلکینسون گفت: با نزدیک شدن به فصل زمستان، آلمانی ها در معرض خطر ناتوانی در گرم کردن خانه های خود خواهند بود.

پیش از این در ۱۴ ژوئن اعلام شد به دلیل تاخیر در بازگشت واحدهای کمپرسور گاز از تعمیر توسط شرکت زیمنس و نقص در موتورهای فنی، شرکت گازپروم روسیه مجبور شده عرضه گاز طبیعی از طریق خط لوله نورد استریم را به کمتر از حد برنامه ریزی شده برساند.

شرکت زیمنس پیشتر اعلام کرده بود که یکی از توربین های گازی خط لوله نورد استریم، به دلیل تحریم های کانادا علیه روسیه نمی تواند به آلمان بازگردانده شوند.

در هفته‌های اخیر، مسکو صادرات گاز از طریق نورد استریم را ۶۰ درصد کاهش داده بود و دلیل آن مشکل فنی بود، در حالی که برلین این تصمیم ر ا «سیاسی» خواند و آن را محکوم کرد.