عملکرد منفعل و ناتوان غرب در برابر بن سلمان

جو بایدن ، رئیس‌جمهوری آمریکا که محمد بن سلمان ، ولیعهد سعودی را به دلیل قتل جمال خاشقجی ، روزنامه‌نگار منتقد سعودی متهم کرده و پیشتر عربستان سعودی را "مطرود" خوانده بود، به امید اینکه علاجی برای افزایش قیمت جهانی نفت بیابد، روز جمعه به این کشور سفر خواهد کرد.

بایدن ردپای رهبران اروپایی که قتل جمال خاشقجی در سال ۲۰۱۸ توسط گروهی سعودی در استانبول را محکوم کردند، دنبال می‌کند اما آن‌ها نمی‌توانند این غول نفتی ( عربستان سعودی) و رهبر دوفاکتوی آن را نادیده بگیرند؛ رهبری که فقط ۳۶ سال سن دارد و رسما منتظر است تا قدرت را از پدرش ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان به ارث ببرد.

قتل جمال خاشقجی، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست، فاجعه‌ای بود که بر اعتبار محمد بن سلمان (MbS) تاثیر گذاشت. بن سلمان گفته بود که دستور قتل را صادر نکرده و او این مسئله را رد کرده است اما در نهایت مسئولیت آن را به عنوان یک رهبر پذیرفت.

این قتل برخی از سرمایه‌گذاران را از سرمایه‌گذاری در این کشور بازداشت و به طرز چشمگیری مقام خود بن سلمان را به عنوان به اصطلاح "اصلاح‌طلبی" که به دنبال آزادی‌های جدید در این کشور محافظه‌کار بود، تضعیف کرد.

«آیهام کامل»، از مشاوران گروه اوراسیا می‌گوید: «تمام تلاش غرب پس از قتل خاشقجی که سعی در محدودسازی روابط با بن سلمان را داشت، به تدریج از بین رفت و سفر بایدن تماما به این موضوع خاتمه خواهد داد. سفر او برای احیای روابط عربستان سعودی – ایالات متحده انجام می‌شود – رابطه‌ای که به خاطر جنگ اوکراین، رقابت چین، مسئله انرژی و نفوذ منطقه‌ای عربستان سعودی باید ترمیم شود.»

عملکرد منفعل و ناتوان غرب در برابر بن سلمان

بن سلمان حمایتی را از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا داشت اما پس از اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا قدرت را به دست گرفت، متعهد شد تا موضع سختی را علیه عربستان سعودی اتخاد کند. اما اکنون ظاهرا بایدن محاسبه می‌کند که راضی کردن عربستان بهتر از منزوی کردن آن است و سود بیشتری برایش به همراه دارد.