قانونگذاران آمریکایی: ترامپ مقصر شورش کنگره است

کمیته نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا همچنین شواهدی را یافته که دستیاران و آشوبگران بیرونی پیش از یورش به کنگره می‌دانستند که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا به هزاران تن از حامیانش برای تجمع در کنگره در همان روز ششم ژانویه تاکید می‌کند.

هفت دموکرات و دو جمهوری‌خواه این کارگروه از جلسات استفاده کرده‌اند تا تاکید کنند که تلاش‌های ترامپ برای منحرف کردن شکستش در انتخابات ۲۰۲۰ رفتاری "غیرقانونی" و "بسیار فراتر از سیاست‌های عادی" بوده است.

لیز چنی، نماینده جمهوری‌خواهان همزمان با پایان جلسه سه ساعته گفت که ترامپ تلاش کرد تا با یکی از شاهدان کمیته بالقوه تماس تلفنی بگیرد و این مساله احتمال این را به وجود می‌آورد که او شاید به صورت غیرقانونی تلاش کرده تا شهادت شاهد را تحت تاثیر قرار دهد.

در ویدئویی که در جریان این جلسه پخش شد، شاهدان یک جلسه شش ساعته اواخر شب مربوط به ۱۸ دسامبر ۲۰۲۰ را اینطور توصیف کردند که ترامپ به کارکنان کاخ سفید که از او خواستند انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ را به جو بایدن دموکرات واگذار کند، بی‌اعتنایی کرده و در عوض، به مشاوران بیرونی‌اش که به او تاکید می‌کردند تا به "ادعاهای بی‌پایه و اساسش" درباره تقلب انتخاباتی پایبند بماند و تاکید کند، گوش سپرد.

اعضای این کمیته تفحص همچنین گفتند که ترامپ در نهایت مسئول این ناآرامی و یورش به کنگره است.

لیز چنی گفت: ترامپ یک مرد ۷۶ ساله است. او یک کودک تاثیرپذیر نیست. او مسئول اقدامات و انتخاب‌هایش است.

اعضای کمیته همچنین اعلام کردند که ترامپ با امتناع از تایید شکست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و با انتشار کامنت‌هایی در توئیترش در ۱۹ دسامبر ۲۰۲۰ آن هم درست کمی پس از نشست با حامیان، به این یورش و آشوب دامن زد.

"جیمی راسکین"، عضو دموکرات کمیته مذکور نیز پیامی را از "کاسیدی هاچینسون"، معاون کاخ سفید ترامپ ارائه کرد که در آن گفته شد نشست ترامپ با حامیانش "جبهه غربی غیرقابل کنترل شده است".

قانونگذاران آمریکایی: ترامپ مقصر شورش کنگره است

یورش به کنگره در پی سخنرانی ترامپ در مقابل کاخ سفید، تایید پیروزی بایدن را برای چندین ساعت به تاخیر انداخت و در نتیجه این حمله، بیش از ۱۴۰ افسر پلیس زخمی و چندین تن دیگر نیز کشته شدند. این کمیته تفحص همچنین شواهدی را ارائه کرد که نشان می‌دهد درخواست ترامپ از حامیانش برای حرکت به سمت کنگره نه تنها خودجوش نبوده بلکه از قبل برنامه‌ریزی شده هم بوده است.