تونی بلر: دوران سلطه غرب رو به پایان است

« تونی بلر » نخست‌وزیر اسبق انگلیس در سخنرانی سالانه خود در رویداد بنیاد دیچلی گفت: دوران سلطه سیاسی و اقتصادی غرب رو به پایان است و جهان به سمت مفهوم دوقطبی و احتمالاً چندقطبی حرکت می‌کند.

به گزارش ریانووستی، تونی بلر با بیان این که «بزرگترین تغییر ژئوپلیتیکی در این قرن از چین روی خواهد داد نه روسیه» گفت: «به پایان سیطره سیاسی و اقتصادی غرب نزدیک می‌شویم. جهان حداقل دو قطبی و احتمالاً چند قطبی خواهد بود.»

این سیاستمدار، چین را «دومین ابرقدرت جهان» نامید. به نظر او «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین، قصد خود را برای بازگرداندن تایوان به کنترل پکن پنهان نمی‌کند. نخست‌وزیر سابق انگلیس همچنین گفت که چین تحت رهبری «شی جین پینگ» برای نفوذ می‌جنگد و این کار را «تهاجمی» انجام می‌دهد. بلر معتقد است که روسیه و احتمالا ایران به متحدان پکن تبدیل خواهند شد.

نخست‌وزیر اسبق انگلیس از آنچه او از سیاست «قدرت به اضافه تعامل» در قبال چین می‌خواند حمایت کرد و گفت: «باید "به اندازه کافی قوی" بود تا بتواند با آنچه که موقعیت آینده چین به ارمغان می‌آورد مقابله کند، اما به دنبال جدا کردن کامل یا بستن خطوط تعامل یا همکاری نباشد.»

بلر همچنین عقیده دارد که غرب باید هزینه‌های دفاعی را افزایش دهد و برتری نظامی خود را حفظ کند. علاوه بر این، او بر اهمیت «قدرت نرم» تأکید کرد.

تونی بلر: دوران سلطه غرب رو به پایان است

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پیش‌تر گفته بود که سیاست مهار و تضعیف روسیه یک استراتژی بلندمدت برای غرب است و تحریم‌ها ضربه جدی به کل اقتصاد جهانی وارد کرده است. به گفته وی، هدف اصلی غرب بدتر کردن زندگی میلیون‌ها انسان است.