اعطای نشان شوالیه به تونی بلر

بیش از ۱۰۰ هزار انگلیسی در طوماری آنلاین مخالفت خود را با اعطای عنوان شوالیه به تونی بلر ، نخست وزیر پیشین این کشور از سوی ملکه، اعلام کردند.

بلر پس از دریافت نشان شوالیه از سوی ملکه انگلیس که از هدایای سال نو ملکه به شمار آمد،  گفت: «منصوب شدن به عنوان شوالیه باعث افتخار من است. من عمیقا از اعلیحضرت ملکه سپاسگزارم.»

پس از این اقدام ملکه،  طومار آنلاینی از سوی آنگوس اسکات در سایت Change.org راه اندازی شد و بیش از ۱۰۹ هزار نفر با امضای آن خواستار لغو تصمیم ملکه شدند. در این طومار آمده است که بلر شخصاً مسئول مرگ هزاران افراد بی‌گناه ، غیرنظامی و سرباز در درگیری‌های مختلف است. به همین دلیل او باید در قبال جنایات جنگی پاسخگو باشد.

در این طومار آمده است که بلر  نالایق ترین فرد برای دریافت این چنین نشانی است.

لینزی هویل، رئیس مجلس عوام، از مقام شوالیه ای که ملکه الیزابت دوم به تونی بلر، نخست وزیر سابق  اعطا کرده بود، دفاع کرد و گفت:  این یک ادای احترام مناسب برای نخست وزیر سابق است و  به مسائل سیاسی ربطی ندارد.

تونی بلر از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷ نخست وزیر انگلیس بود. او به دلیل اعزام نیرو به افغانستان و عراق به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

بعد از اعتراف هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا، به دست داشتن این کشور در شکل گیری داعش، تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس، که شریک بوش، در تجاوز و حمله به عراق بود، به نقششان در تشکیل داعش اعتراف کرد.

اعطای نشان شوالیه به تونی بلر

«عبد الواحد شنان آل رباط»، ژنرال اسبق ارتش عراق از تونی بلر بابت مشارکت در جنایت جنگی علیه عراق، شکایت کرد. وی با تنظیم شکوائیه‌ای «بلر» و دو وزیر وقت کابینه انگلیس را بابت حمایت از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ به تجاوزگری متهم کرده بود که هر بار تلاشش از سوی دادگاه انگلیس بی‌نتیجه ماند.