تابستان جهنمی اروپا

پولیتیکو روز شنبه موج گرما در ۵ کشور بزرگ اروپایی که فضای آنها را به جهنم تبدیل کرده، و همچنین نحوه مواجهه سیاستمداران با این چالش بزرگ را مورد بررسی قرار داد.

این نشریه درخصوص واکنش دولت‌ها به گرمای بی سابقه نوشت: در انگلیس یک جلسه اضطراری کابینه روز شنبه برای گفتگو درباره اولین هشدار "قرمز" گرما برگزار شد. در فرانسه، یک قانونگذار آب و هوای سوزان را به جهنم تشبیه کرد. در پرتغال نیز نخست وزیر در حال نظاره آتش سوزی‌های خطرناک در جنگل‌های این کشور است.

با افزایش دمای هوا در غرب اروپا به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد در هفته آینده، جنوب اروپا در حال مبارزه با آثار و عواقب گرمای داغ تابستان است که به گفته دانشمندان ناشی از تغییر اقلیمی در سطح جهان است.

به نوشته پولیتیکو، در سراسر منطقه مدیترانه آتش نشان‌ها برای مهار آتش تلاش کرده اند، رودخانه‌ها خشک شده و هزاران نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده اند. تاکنون بیش از ۲۳۰ نفر به علت اثرات مربوط به گرما در اسپانیا و ۲۳۸ نفر در پرتغال جان خود را از دست داده اند.

افزایش دمای هوا (موج گرما از شمال آفریقا آمده) قرار است این هفته ادامه داشته باشد و به سمت شمال و شرق اروپا یعنی کشورهای فرانسه، آلمان، بلژیک و انگلیس حرکت کند.

در کشور پرتغال آتش سوزی در مناطق مختلف طی هفته گذشته اتفاق افتاده و نزدیک به ۲۵۰ مورد در روزهای جمعه و شنبه گزارش شده است. لوسا در مرکز پرتغال دمای بی سابقه ۴۶.۳ درجه سانتیگراد را در روز چهارشنبه گذشته تجربه کرد. دولت پرتغال در ۱۶ منطقه (از ۱۸ منطقه) کشور خود با بیش از صد شهرداری در معرض بالاترین خطر آتش سوزی اعلام هشدار قرمز کرده است. آنتونیو کاستا نخست وزیر پرتغال سفر رسمی خود به موزامبیک را برای نظارت بر وضعیت موجود لغو کرد. 

در اسپانیا تقریبا نیمی از مناطق جنگلی «سیرا د لا کولبرا» که یک منطقه کوهستانی در شمال غربی این کشور است، در آتش سوخته و این اتفاق را به بزرگترین آتش سوزی در تاریخ اسپانیا تبدیل کرد. درحالیکه یک منطقه مجاور آن همچنان در حال سوختن است. نزدیک «کاستا دل سول» یک منطقه گردشگری در جنوب این کشور حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر از آتش سوزی که به ناحیه کوهستانی نزدیک به آن هم سرایت کرده، گریختند. علاوه بر گرما، کمبود بارندگی منابع اسپانیا را به ۴۴.۴ درصد از کل ظرفیت خود کاهش داده که طبق گفته مقام های مسئول، از میانگین ۶۵.۷ درصدی در یک دهه گذشته کمتر است.

در ایتالیا «رود پو» به عنوان طولانی ترین رودخانه ایتالیا، کمترین سطح آب را پس از چندین ماه بدون بارندگی تجربه کرده است. از کوه‌های آلپ تا دریای آدریاتیک، منبع بزرگ آب برای مصارف نوشیدنی، آبیاری و نیروی برق‌آبی استفاده می‌شود. در منطقه «پیه مونته» در شمال ایتالیا بیش از ۱۷۰ شهرداری قصد صدور دستوراتی را برای مصرف آب صادر کرده که طبق آن تمام استفاده‌های دیگر از آب به غیر از مصارف غذایی، بهداشتی و درمانی ممنوع می‌شود و جریمه ۵۰۰ یورویی برای تخلف در نظر گرفته شده است. دولت ایتالیا یک وضعیت اضطراری در اغلب مناطق شمال کشور اعلام کرده است.

در فرانسه، با وقوع آتش سوزی در شهرستان ژیروند بیش از ۱۰ هزار نفر از نواحی جنوب غربی کشور تخلیه شدند. بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، سه آتش سوزی بزرگ همچنان فعال است و بیش از ۵ هزار هکتار از اراضی سوخته است. روز شنبه، سازمان هواشناسی فرانسه اعلام هشدار نارنجی خود را به ۳۸ شهرستان دیگر از بریتانی گرفته تا کوت دازور گسترش داد. ملانی وگل قانونگذار حزب سبز فرانسه در توئیتی نوشت که دمای سطح خاک در اسپانیا ۵۹ درجه و در جنوب فرانسه ۴۸ درجه سانتیگراد اندازه‌گیری شده است. وی افزود: این تابستان نیست بلکه جهنم است و اگر ما به انفعال اقلیمی ادامه دهیم، خیلی زود پایان بشریت خواهد رسید. 

تابستان جهنمی اروپا

مقام های دولت انگلیس نیز هشدار دادند که کشور با افزایش دما به میزان بی‌سابقه ۴۰ درجه سانتیگراد باید آماده داغ ترین روزهای تاریخ خود در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه باشد. دفتر هواشناسی انگلیس برای اولین بار هشدار قرمز صادر کرد به این معنی که افراد سالم و نه آسیب پذیر می‌توانند در معرض بیماری و مرگ قرار گیرند. دومین جلسه اضطراری کابینه انگلیس روز شنبه برای گفتگو درباره موج گرما برگزار شد که در مجموع اقدام‌هایی از جمله محدودیت سرعت قطارها در بخشی از شبکه ریلی (به علت عدم آسیب به راه آهن) و تعطیلی مدرسه‌ها در جنوب انگلیس در دستور کار قرار گرفت.