افزایش همکاری این کشور با آمریکا در زمینه هسته‌ای

مقامات ارشد قزاقستان و آمریکا نسبت به همکاری در زمینه اورانیوم اظهار علاقه مندی کردند.

در این راستا نشستی بین مسئولین وزارت انرژی قزاقستان و نمایندگان اداره ملی امنیت هسته ای وابسته به وزارت انرژی آمریکا برگزار شد.

بنابر اطلاعیه بخش مطبوعاتی وزارت انرژی قزاقستان، در این نشست در مورد تبدیل راکتورهای تحقیقاتی از سوخت اورانیوم با غنای بالا به سوخت اورانیوم با غنای پایین و دفع اورانیوم با غنای بالا بحث و گفت‌وگو صورت گرفت.

افزایش همکاری این کشور با آمریکا در زمینه هسته‌ای

در این اطلاعیه آمده است: شرکت کنندگان به همکاری موفقیت آمیز در تقویت رژیم عدم اشاعه هسته ای اشاره کردند که منجر به تبدیل راکتور تحقیقاتی IVG.1M شد که توسط شرکت دولتی «مرکز هسته ای ملی قزاقستان» مدیریت می شود. راه اندازی راکتور IVG.1M با سوخت اورانیوم با غنای پایین برای سال 2023 برنامه ریزی شده است.

همچنین گفته شده است که هیئت آمریکایی از شهر «کورچاتوف» و مرکز ملی هسته ای قزاقستان بازدید کرده، تورهای فنی در تاسیسات این شرکت و همچنین یک نشست فنی برگزار شد که در آن وضعیت تبدیل راکتور تحقیقاتی IVG.1M، مسائل مربوط به رقیق سازی و دفع نهایی سوخت تحقیقاتی پرتودهی شده راکتورهای IVG.1M و IGR مورد بررسی قرار داده شد.

قزاقستان، در چارچوب تعهدات خود تحت رژیم عدم اشاعه هسته ای، از سال 2010 در حال انجام کار بر روی تبدیل راکتورهای تحقیقاتی IGR و IVG.1M می باشد که تحت صلاحیت شرکت دولتی «مرکز ملی هسته ای قزاقستان» قرار دارد. هدف اصلی این اقدامات کاهش غنی‌سازی سوخت راکتورهای تحقیقاتی مرکز ملی هسته ای قزاقستان به سطح زیر 20 درصد و بازفرآوری یا دفع سوخت اورانیوم بسیار غنی شده مورد استفاده قرار گرفته این راکتورها می‌باشد.

همچنین گفته شده است که سازمان های آمریکایی ضمن اجرای پروژه های مشترک با طرف قزاقستان، به سطح بالای پتانسیل علمی و فنی و شایستگی سازمان های مربوطه این کشور برای انجام این اهداف دشوار اشاره می‌کند.