صنایع شیمیایی آلمان در خطر تعطیلی

صنایع بزرگ تولید مواد شیمیایی آلمان در بحبوحه عدم قطعیت در مورد عرضه گاز طبیعی روسیه، اینک گزینه‌های کمی برای تهیه گاز دارد و خطر تعطیلی شرکت‌های آلمانی را تهدید می‌کند.

به نوشته وبگاه «اویل پرایس» «ولفگانگ گروس آنتروپ» مدیر عامل انجمن مواد شیمیایی آلمان روز سه شنبه گفت، چیز بیشتری نداریم که بتوانیم صرفه جویی کنیم.

بر اساس این گزارش، صنایع مواد شیمیایی آلمان سومین بخش صنعتی بزرگ  این کشور  پس از بخش‌های خودروسازی و ماشین‌آلات است. آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا این احتمال را رد نمی‌کنند که روسیه ممکن است جریان گاز از طریق  خط لوله گازی «نورد استریم» را پس از پایان دوره دو هفته ای تعمیر و نگهداری خط لوله در ۲۱ جولای (پنجشنبه ۳۰ تیر) از سر نگیرد، یا اینکه روسیه ممکن است عرضه گاز خود را بیشتر از گذشته کاهش دهد.

چندی قبل شرکت روسی گاز پروم اعلام کرد که تضمینی برای ازسرگیری ارسال گاز به اروپا از طریق خطوط لوله خود نمی‌دهد.

گاز پروم در بیانیه‌ای  اعلام کرد که هیچ سندی در اختیار ندارد که  شرکت «زیمنس» بتواند موتور توربین گازی پورتووایا را از کانادا، محل تعمیر این توربین را خارج کند بنابر این، تضمینی برای ازسرگیری ارسال گاز به اروپا از طریق خطوط لوله خود نخواهد داد.

 به نوشته اویل پرایس، در میان نگرانی‌های فزاینده از عرضه گاز، درخواست‌هایی برای صرفه‌جویی در گاز وجود دارد، اما صنایع شیمیایی آلمان که ۱۵ درصد از مصرف گاز آلمان را تشکیل می‌دهد و بزرگترین مصرف‌کننده گاز در این کشور است می‌گوید چیزی برای صرفه‌جویی باقی نمانده است.

«یورگ روترمل» کارشناس انرژی گفت که امکان صرفه جویی در گاز بسیار محدود است. آلمان قبل از جنگ در اوکراین حدود ۴۰ درصد از مصرف گاز خود را به تامین گاز روسیه وابسته بود و اگرچه از زمان حمله روسیه به اوکراین این وابستگی را کاهش داده است، اما  نگران  هرگونه وقفه در جریان صدور گاز از سوی روسیه است.

صنایع شیمیایی آلمان در خطر تعطیلی

رئیس اتحادیه اتحادیه‌های کارگری آلمان نیز اوایل این ماه گفت که قطع عرضه گاز روسیه می‌تواند منجربه فروپاشی گسترده صنعتی شود. رئیس اتحادیه اتحادیه‌های کارگری آلمان گفت: «کل صنایع آلومینیوم سازی، شیشه سازی و صنایع شیمیایی به دلیل تنگناهای ناشی از قطع جریان یا کمبود  گاز  طبیعی در خطر سقوط دائمی هستند.»

رئیس کمیسیون اروپا به تازگی گفت که اتحادیه اروپا باید برنامه‌های اضطراری جهت آماده شدن برای قطع کامل گاز روسیه را انجام دهد.

 «اورزولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا به قانونگذاران اتحادیه اروپا در شهر «استراسبورگ» در فرانسه گفت: «ما همچنین باید اکنون برای اختلال بیشتر در عرضه گاز و حتی قطع کامل عرضه گاز روسیه آماده شویم.»

رئیس جمهور روسیه پیشتر در سخنانی هشدار داده بود که ادامه تحریم‌ها علیه روسیه پیامدهای فاجعه باری برای بازارهای جهانی به همراه خواهد داشت.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد. روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

به دنبال آغاز  این درگیری ، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند. به رغم حمایت‌ غرب، در صحنه میدانی روسیه توانسته «لوهانسک» در منطقه شرقی «دونباس»  را به کنترل خود درآورد.