جنگنده‌‌های غربی به اوکراین می‌روند؟

به رغم هشدارهای مقام‌های مسکو به واشنگتن و متحدانش درباره تبعات کمک‌های تسلیحاتی به کی‌یف، یک مقام ارشد نظامی آمریکا درباره ارسال جت‌های جنگنده به اوکراین حرف زد.

«چارلز براون» رئیس ستاد نیروی هوایی آمریکا روز چهارشنبه (دیروز) در جریان نشست اندیشکده «مجمع امنیتی اسپن» احتمال ارسال جت‌های جنگنده‌ کشورهای غربی به اوکراین را رد نکرد.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، در حالی که اتحادیه اروپا ۵۱۰ میلیون دلار به ارتش اوکراین می‌پردازد، نیروی هوایی ایالات متحده تحویل جت‌های جنگنده به اوکراین را بررسی می‌کند.

این رسانه روس ادامه داد: «روسیه بارها به قدرت‌های غربی نسبت به ارائه کمک نظامی به اوکراین هشدار داده و گفته است که این امر می‌تواند درگیری مسلحانه را تشدید و طولانی کند.

بنا بر گزارش اسپوتنیک، نرال چارلز براون «چارلز براون» رئیس ستاد نیروی هوایی آمریکا این احتمال را که کشورهای غربی به اوکراین در آینده نزدیک، «جت‌های جنگنده‌ غیر روسی» بدهند، رد نکرد.

براون روز چهارشنبه در نشست «مجمع امنیتی آسپن» در کلرادو با این سوال مواجه شد که آیا این امکان وجود دارد ایالات متحده به اوکراین جت‌های جنگنده آمریکایی بفروشد یا به آن تحویل دهد؟

رئیس ستاد نیروی هوایی آمریکا جواب داد: «جت‌های جنگنده ایالات متحده وجود دارد، (جنگنده) گریپن سوئد، (جنگنده اروپایی) یوروفایتر وجود دارد، (جنگنده فرانسوی) رافال وجود دارد. بنابراین، تعدادی مختلف وجود دارد که می‌توانند به اوکراین بروند... این (جنگنده‌ها) چیزی غیر روسی خواهد بود، من احتمالا می‌توانم این را به شما بگویم اما نمی‌توانم دقیقاً به شما بگویم که چه چیزی خواهد بود (احتمال دادن چه جنگنده‌ای به اوکراین وجود دارد)».

اسپوتنیک در ادامه گزارش خود به اقدام روز چهارشنبه (دیروز) اتحادیه اروپا برای ارسال ۵۰۰ میلیون یورو (۵۱۰ میلیون دلار) کمک نظامی به اوکراین اشاره کرد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیام توییتری اعلام کرده بود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا با پنجمین بسته کمک نظامی به اوکراین موافقت کردند و اتحادیه اروپا همچنان تمرکزش روی کمک به اوکراین قرار دارد.

اظهارنظر مقام ارشد نظامی آمریکا درباره احتمال دادن جت‌های جنگنده غربی به اوکراین در شرایطی مطرح شده که مقام‌های روسیه بارها اعلام کرده‌اند کمک‌های تسلیحاتی غربی‌ها به اوکراین باعث طولانی شدن درگیری و خارج کردن روند مذاکرات از ریل خواهد شد.

جنگنده‌‌های غربی به اوکراین می‌روند؟

کنگره آمریکا در ماه می بسته کمک‌های ۴۰ میلیارد دلاری این کشور به اوکراین را تصویب کرد؛ بسته‌ای که بیش از ۲۰ میلیارد دلار کمک نظامی و تقریبا ۹ میلیارد دلار کمک اقتصادی را شامل می‌شود.

اظهارات سران نظامی آمریکا درباره تداوم کمک کشورهای غربی به اوکراین در حالی مطرح شده که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به غرب درباره تبعات این اقدامات هشداری جدی داد.

لاوروف روز گذشته گفت اهداف روسیه در اوکراین دیگر به منطقه دونباس محدود نیست و در صورت تداوم دریافت تسلیحات دوربرد توسط اوکراینی‌ها، این اهداف گسترده‌تر نیز خواهد شد.