عضو کمیسیون امنیت ملی عراق: توافقنامه امنیتی با ترکیه پایان یافته است

حمله عصرگاه روز چهارشنبه به گردشگران عراقی در شمال این کشور که با ۹ کشته و ۲۳ مجروح همراه بود، همچنان محافل داخلی عراق را ملتهب کرده است و واکنش مقامات عراقی ادامه دارد.

در این راستا، «جواد البولانی» یکی از اعضای کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت: قرارداد امنیتی منعقده با ترکیه در خصوص مرزها منقضی شده و در دهه هشتاد [قرن بیستم] به مدت یک سال موقت بوده و با رعایت توصیه‌های سازمان ملل متحد تاکنون اجرای آن ادامه یافته است.»

او در ادامه گفت که کمیسیون مذکور، کمیته‌ای را برای تدوین گزارشی جهت ارائه به نهادهای امنیتی و نظامی عراقی تشکیل داده تا توصیه‌های لازم را برای برداشتن گام‌های آتی ارائه دهد.

 البولانی به شبکه رسانه ای روداوو گفت: «عملیات نظامی ترکیه فاجعه بزرگی به بار آورد و این حوادث مکرر موید عدم احترام ترکیه به حاکمیت عراق است و این مستلزم واکنش قاطع و مسئولانه از سوی ارتش، دولت عراق، سرویس های امنیتی، وزارتخانه مسئول و مجلس نمایندگان است.»

وی با اشاره به اینکه محکومیت‌های روز گذشته گروههای سیاسی «انسجام آنها را در قبال این حمله ثابت کرد و از این رو آن‌ها می‌توانند در مسائل کلان ملی با هم متحد و توافق کنند»، از دولت عراق خواست تا تدابیر سریع در ارتباط با این موضوع به نیروهای امنیتی و نظامی ارائه کند.

این نماینده عراقی در مورد آنچه که عراق باید پاسخ دهد، تأکید کرد که این کشور نیاز دارد تا از ابتدا خود را از دورن بازسازی کرده و جبهه داخلی خود را در برابر تجاوزات خارجی متحد کند. وی سپس از نیروهای سیاسی خواست تا دولتی قوی تشکیل دهند که قادر به دفاع از منافع ملی عراق و حفظ جان مردم عراق باشد.

 عضو کمیسیون امنیت ملی عراق: توافقنامه امنیتی با ترکیه پایان یافته است

در حمله روز چهارشنبه ترکیه، سه کودک در بین کشته شدگان بودند

به گفته البولانی، نیروهای مسلح عراق باید با انجام به وظیفه خود، با نیروهای موجود در منطقه کردستان همکاری کرده و ضمن حفظ تمامیت ارضی، خلأها را برای جلوگیری از تجاوزات طظرف خارجی پر کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی پارلمان عراق در خصوص توافق امنیتی میان ترکیه و عراق نیز گفت که این توافقنامه مربوط به دهه هشتاد قرن بیستم بوده و اکنون دیگر موضوعیت ندارد، چرا که آن زمان نیز فقط برای یک سال توافق شده بود و اکنون به دلیل اقدامات یکجانبه ترکیه، خون‌ریزی و ویرانی و تلفات انسانی به تعدد روی می‌دهد و اتفاق روز چهارشنبه شاهدی بر این مسأله است.

او سپس از دولت آنکارا خواست تا در هر عملیاتی با دولت عراق هماهنگ شود و به طور کامل نوع هدف، منطقه مورد هدف و مختصات آن و نیروهای مشارکت کننده را به اطلاع بغداد برساند. او این را خواسته طبیعی میان دو کشور دوست و همسایه دانست.

منابع خبری عراق، عصر چهارشنبه از حمله توپخانه‌ای ارتش ترکیه به شمال این کشور در استان دهوک و نزدیکی مرز ترکیه و اصابت یک گلوله توپ به یک تفرجگاهی  خبر دادند که طبق آمار دولت عراق ۹ کشته و ۲۳ زخمی به جا گذاشت و این حمله خشم محافل عراقی را برانگیخته و با محکومیت کشورهای خارجی همراه شده است.

با اینکه ترکیه مدعی است این حمله کار گروهک پ.ک.ک بوده، این گروهک نیز دیروز در بیانیه‌ای گفت که هیچ حمله‌ای به منطقه مذکور انجام نداده است. دولت عراق نیز این حمله را کار ارتش ترکیه می‌داند.

وزارت خارجه عراق نیز روز گذشته ضمن محکوم کردن حملات ترکیه به «دهوک»، تأکید کرد که بغداد حق دارد بر اساس منشورهای بین‌المللی، هر اقدامی را علیه حملات مذکور انجام دهد.