افشای شواهد تازه از شورش ۶ ژانویه طرفداران ترامپ

کمیته تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا درباره شورش طرفداران «دونالد ترامپ » رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا به کنگره مجموعه‌ای از کلیپ‌های ویدئویی مربوط به یک روز پس از حادثه حمله به کنگره را منتشر کرده‌اند که نشان‌دهنده رفتارهای هولناک و خشم ترامپ در حین ضبط نوار ویدئویی است.

وبگاه «بیزنس اینسایدر» گزارش کرد که مجموعه‌ای از کلیپ‌های ویدئویی جدید از کمیته 6 ژانویه کنگره نمایانگر خشم و انزجار ترامپ در حین ضبط یک پیام ویدئویی است. این کلیپ‌های ویدئویی مربوط به تاریخ 7 ژانویه 2021 است و در یکی از آن‌ها نشان داده می‌شود که ترامپ از شدت خشم بر روی میز می‌کوبد و خشم در چهره‌اش موج می‌شود.

در یکی دیگر از کلیپ‌های ویدئویی ترامپ را در حال بحث با «ایوانکا ترامپ» دخترش درباره محتوای سخنرانی ملی نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، در این کلیپ ویدئویی بیش از 10 ثانیه ترامپ حرکات عجیبی درمی‌آورد و سپس از او خواسته می‌شود که ژست و حالت صورت خود را اصلاح کند. سپس در این کلیپ می‌گوید: «من می‌خواهم با سخنرانی درباره حمله شنیع دیروز آغاز کنم».

طبق این گزارش، در یک کلیپ ویدئویی دوم، ترامپ در میانه ضبط کلیپ ویدئویی پس از آن‌که در جریان خشونت‌ها، سعی می‌کند، هرگونه حمایت خود از شورش را انکار کند، از حرکت و ادامه صحبت بازمی‌ایستد.

ترامپ در این ویدئو می‌گوید: «نمی توانید چنین چیزی بگویید. شما قانون را زیر پاگذاشتید».

او سپس می‌گوید: «من قصد ندارم-قبلاً گفتم هزینه باید پرداخت کنید. معترضانی که به کنگره نفوذ کردید-صندلی‌ها را نادیده گرفتید-کار پلیدی است، درسته؟ ببینید، خیلی خوب نمی‌توانم ببینم. باشه.این کار را می‌کنم! این کار را می‌کنم. بیایید برویم».

در ویدئوی چهارم، ترامپ در اواسط ضبط کلیپ ویدئویی متوقف می‌شود و درباره محتوای سخنرانی با دخترش ایوانکا حرف می زند و حاضر نمی‌شود این چهار کلمه‌ که مشاورانش پیشنهاد دادند را بگوید: «انتخابات تمام شده است».

ترامپ سپس صفحه‌ای که جلویش بود را خواند: «اما این انتخابات در حال حاضر تمام شده است و کنگره نتایج را تأیید کرده است».

ترامپ ناگهان متوقف می‌شود و حرف‌های خود را تغییر می‌دهد و می‌گوید: «من نمی‌خواهم بگویم که انتخابات تمام شده است. فقط می‌خواهم بگویم که کنگره با تأیید نتایج انتخابات اعلام کرد که انتخابات تمام شده است، درست است؟»

طبق این گزارش، سپس صدای دخترش ایوانکا به گوش می‌رسد که می‌گوید: «اما، کنگره تأیید کرده است....» ترامپ می‌گوید: «حالا-من نگفتم که تمام شده است-به پاراگراف قبل بروید».

در کلیپ پنجم که پنل تحقیقات درباره حمله به کنگره روز پنجشنبه هفته گذشته پخس کرد، ترامپ را در حال تکان دادن دست‌ها و بازوانش است و سینه خود را مدام پر از هوا می‌کند و خالی می‌کند و با لکنت کلمه «دیروز» را می‌گوید.

ترامپ قبل از آن‌که مجدد به طور کامل متوقف شود، می‌گوید: «می‌خواهم با سخنرانی درباره حمله شنیع دیروز آغاز کنم. دیروز برای من یک کلمه دشوار است». ایوانکا هم به پدرش می‌گوید: «فقط آن کلمه را به زبان بیاور».

در کلیپ‌های ویدئویی که پنل تحقیقات درباره حادثه شورش به کنگره که مجلس نمایندگان آمریکا ارائه کرد ترامپ در حال رفتارهای عجیب و غریب همچون کوبیدن بر روی میز سخنرانی دیده می‌شود و در بخشی از این ویدئوها شورشگران به کنگره را بسیار ویژه توصیف می‌‌کند و در عین حال از آن‌ها می‌خواهد به خانه‌هایشان بروند.

افشای شواهد تازه از شورش ۶ ژانویه طرفداران ترامپ

کمیته 6 ژانویه کنگره، چندین تن از کارکنان دولت ترامپ را فراخوانده است و این افراد رفتارهای بی‌حساب و کتاب ترامپ را قبل، در حین و بعد از شورش کنگره بازگو کرده‌اند. بعنوان نمونه، «کسیدی هاچینسون» مشاور سابق کاخ سفید در دوران ترامپدر کنگره شهادت داد که ترامپ یک بار از عصبانیت ناهار خود را به سمت دیوار پرتاب کرد و همچنین یکبار که درخواست وی برای بازدید از کنگره درجریان خشونت‌ها کنگره رد شد، با مأمور سرویس محرمانه درگیری فیزیکی پیدا کرد که ترامپ هر دو این اتهامات را رد کرده است.

روز ۶ ژانویه سال ۲۰۲۱ گروهی از هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند. ترامپ قبل از حمله هودارانش در یک سخنرانی در بیرون کاخ سفید از طرفدارانش خواسته بود اعتراضشان را به جلسه تأیید پیروزی انتخاباتی «جو بایدن» نشان دهند.

ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا که بارها اعلام کرده بود در انتخابات به نفع بایدن تقلب گسترده انجام شده است، تصریح کرد که او پیروز انتخابات شده و روز ششم ژانویه از حامیانش خواست نگذارند «انتخابات را بدزدند».

وی در جمع حامیان خودش در واشنگتن دی سی سخنرانی بسیار تندی ایراد کرد و بارها دموکرات‌ها را به تقلب بزرگ متهم کرد. ساعتی بعد از این سخنرانی تند، حامیان ترامپ به سمت کنگره آمریکا رفتند و به نهاد قانونگذار ایالات متحده حمله کردند.

در نتیجه حمله به کنگره آمریکا که باعث تعطیلی چند ساعته جلسه تایید آرای انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد، حداقل پنج نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

سال گذشته پس از ناکام ماندن لایحه انجام تحقیقات درباره این حوادث، دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا با همکاری چند قانون‌گذار جمهوری‌خواه کمیته‌ای را در این زمینه تشکیل داده و جلسات متعددی را برگزار و برای مقامات سابق و فعلی آمریکا برای حضور در برابر این کمیته احضاریه فرستادند.

پیش‌تر رسانه‌های جمهوری‌خواه آمریکا، یکی از اهداف تشکیل کمیته رسیدگی به حوادث ششم ژانویه را ایجاد تفرقه بین اعضای این حزب و به‌ویژه پنس و ترامپ اعلام کرده بودند.