پیام‌های بزرگ رژه حشدالشعبی

رژه امسال حشدالشعبی را عمده ناظران از دید ویژگی های جدید آن می بینند، ویژگی هایی که پیام هایی را در دو بعد امنیتی و سیاسی این کشور به طرف هایی در داخل و خارج عراق ارسال می کند.

 

۱-ویژگی ها و پیام های امنیتی رژه حشد الشعبی

الف: حضور نیروهای مبارزه با تروریسم و ارتش

رژه دیروز (شنبه) حشدالشعبی در حالی برگزار شد که "مصطفی الکاظمی" نخست وزیر عراق به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور در این مراسم حاضر شد و در کنار او "فالح الفیاض" رئیس هیات حشدالشعبی و نیز "هادی العامری" رئیس ائتلاف الفتح عراق و فرماندهان نظامی-امنیتی عراقی نقش پررنگی در آن داشتند.

حضور این چهره ها در رژه حشدالشعبی موضوع جدیدی نیست، هرچند بسیار مهم است، اما در کنار اهمیت حضور سران عراقی، کارشناسان می گویند حضور نیروهای مبارزه با تروریسم عراق، پلیس فدرال و ارتش عراق در کنار نیروهای الحشدالشعبی نشان داد که حشدالشعبی دوش به دوش سایر نیروهای عراقی می ایستد و تلاش برخی طرف ها برای نمایاندن الحشد الشعبی به عنوان یک نیروی سرکش را باطل می کند.

"نوری المالکی" رئیس ائتلاف دولت قانون عراق از همین زاویه در توییت اخیر خود بزرگترین ویژگی الحشد الشعبی را این گونه توصیف می کند: حشد الشعبی سپر ملت عراق و حامی امنیت و ثبات آن در کنار ارتش، پلیس و همه نیروهای امنیتی خواهد ماند.

ب: سلاح ها و تجهیزات حشدالشعبی در رژه امسال

در رژه اخیر حشدالشعبی از چند سلاح سبک، متوسط و سنگین جدید رونمایی شد که مهمترین آن، مشارکت تانک های تی ۷۲ و تی ۵۲، توپخانه ها، پهپادهای طراز راصد و حسیب، سیستم های پیشرفته راهبری پهپاد، انواع رادارها و تجهیزات جنگ الکترونیک، موشک اندازها، سیستم های مخابراتی و... است.

ناظران می گویند که این دستاوردهای جدید حاکی از دینامیک و پویایی بالای الحشدالشعبی و توان تطبیق آن با فناوری های جدید است؛ نیرویی که تحول پذیری قابل توجهی را در صفوف خود به نمایش گذاشته است.

«سلمان الزیدی» متخصص امور امنیتی تصریح می کند که نمایش اقتدار حشدالشعبی با دوچندان شدن امکانات رزمی آن نشان می دهد که مدیریت آن توجه ویژه ای به تحول تکنولوژیکی و نظامی آن دارد. حشدالشعبی روز به روز تحول می یابد و قدرتمندتر می شود و این یعنی، الحشد وارد جهان سلاح های مدرن و پیشرفته شده و می تواند کشور را با تکیه بر توانمندی های خود در مقابل چالش های امنیتی بیمه کند.

ج: نظم بالای حشدالشعبی

«محمد اللامی» کارشناس امنیتی معتقد است که نمایش حشدالشعبی در اردوگاه شهدی المحمداوی جذاب و از حیث سازماندهی و انضباط و ترتیب و هماهنگی بین یگان ها عالی بود.

از همین رو «سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در پیامی ضمن تبریک مجدد به نیروهای قهرمان حشد الشعبی به مناسبت هشتمین سالروز تأسیس آن، رژه مقتدرانه آنان را نشان‌دهنده آمادگی نظامی و ورزیدگی جسمی این نیرو دانست و از آن به عنوان نهاد رسمی نظامی یاد کرد که روندی رو به رشد دارد.

«قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق نیز به همین نکته اشاره دارد و می نویسد: رژه الحشد، هیبت عراق را نشان داد و حقیقت اقتدار عالی و انضباط تعیین کننده را به تصویر کشید و ضعیف النفس ها را ناکام کرد.

د: پیام به ترکیه از اردوگاهی در دیالی عراق

به باور کارشناسان، همزمانی رژه حشد الشعبی با تجاوزات مکرر ترکیه به خاک عراق اگر چه صرفا یک تقارن زمانی است، اما این پیام را به ناقضان حاکمیت عراق به ویژه ترکیه رسانده است که حشدالشعبی تعارفی درباره تمامیت ارضی عراق ندارد و می تواند یکی از برگه های موثر و یکسره کننده تکلیف در برابر تجاوزهای ترکیه باشد.

«کاظم الحاج» کارشناس و تحلیلگر عراقی می گوید: رژه حشد الشعبی این پیام اطمینان را به ملت عراق می دهد که می توان با تکیه بر توان این نیرو مقابل تهدید امنیتی ایستاد و حشدالشعبی مرجع اساسی برای سایر نیروهای مسلح در مواجهه هر نقض با اشغالگری اعم از اشغالگری آمریکا و نیز ترکیه و چالش های علیه حاکمیت عراق است.

پیام‌های بزرگ رژه حشدالشعبی

۲-ویژگی و پیام سیاسی رژه حشدالشعبی

ک"اظم الحاج" درباره پیام بزرگ سیاسی رژه الحشد الشعبی به رسانه ها تصریح می کند: یکی از مسائلی که پیشتر مطرح می شد این بود که عده ای تلاش می کردند حشدالشعبی را به عنوان برگه ای در مذاکرات و گفتگوها استفاده کنند اما حشدالشعبی نشان داد که مقاوم تر از این حرف ها است و نمی توان آن را در گفت و گوهای سیاسی معامله یا بر سر آن مذاکره کرد. حشدالشعبی توانست به دور از تسویه حساب ها یا سازش های سیاسی بایستد و یکی از دلایل این استقلال حشدالشعبی در ارتباط با مسائل سیاسی، وجود پایگاه مردمی بزرگی در سراسر عراق و برخورداری آن از فتوای مرجعیت عالی دینی این کشور و حمایت دینی در تشکیل آن است؛ بنابراین پیام مهم رژه حشد الشعبی این است که هیچ طرف سیاسی نمی تواند آن را وارد گفت و گوها و مذاکرات سیاسی کند.