کلید ثبات عراق از نگاه بارزانی

لیندسی گراهام سناتور آمریکایی و هیأت همراه او اعم از «الینا رومانوسکی» سفیر آمریکا در عراق، ژنرال «جان برنان» فرمانده نیروهای ائتلاف بین‌المللی و تعدادی از دیپلمات‌ها و افسران ارشد آمریکایی با «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق دیدار کردند.

در این دیدار اوضاع عراق و روند سیاسی در این کشور، آخرین تحولات جنگ علیه تروریسم، روابط اربیل-بغداد و گفت‌وگو برای حل مشکلات دو طرف و نیز اوضاع سوریه و پرونده‌ کُردهای آن بررسی شد.

بنابر گزارش خبرگزاری عراق (واع)، دو طرف در این دیدار بر اهمیت حفظ امنیت و ثبات منطقه تأکید کرده و گفتند که خطر تروریسم و بازگشت داعش یک تهدید حقیقی برای امنیت و ثبات عراق و سوریه است و ضروری است که با این خطر مقابله شود.

کلید ثبات عراق از نگاه بارزانی

بارزانی همچنین گفت که کلید ثبات و حل مشکلات عراق، حل مشکلات اربیل-بغداد از طریق گفت‌وگو و به موجب قانون اساسی است.

گراهام روز دوشنبه(دیروز) نیز با «برهم صالح» رئیس جمهور عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.  

صالح در این دیدار بر اهمیت کاهش تنش‌ها در منطقه و پایان دادن به بحران‌ها از طریق گفت‌وگو تأکید کرد و تداوم هماهنگی برای مبارزه با تروریسم و ریشه‌کنی آن در منطقه، همکاری برای مقابله با نوسانات اقتصادی، کمک به استرداد اموال قاچاق شده عراق به خارج و نیز همکاری برای مقابله با پدیده تغییرات آب و هوایی و حمایت از محیط زیست را ضروری خواند.

در این دیدار همچنین روابط دوجانبه و راهکارهای تقویت آن در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی بررسی شد و گراهام بر پایبندی آمریکا به حمایت از امنیت و ثبات عراق و برقراری روابط تنگاتنگ در تمامی زمینه‌ها تأکید کرد.