کمبود بیش از 260 قلم دارو

رسانه‌های آلمانی از کمبود مواد شیمیایی برای ساخت دارو در آلمان، کشور نخست اقتصاد و صنعت اروپا خبر دادند.

وبگاه شبکه خبری «دویچه وله» روز یکشنبه در این باره نوشت، عرضه دارو در سراسر کشور دچار مشکل شده و بیشتر والدین مستأصل، از رسانه‌های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن ناراحتی خود استفاده می‌کنند زیرا نمی‌توانند تب فرزندان خود را پایین بیاورند. شرکت‌های داروسازی به دلیل افزایش تقاضا و کمبود مواد خام، تحویل طبق برنامه قبلی انجام نمی‌دهند.

بر اساس این گزارش، پس از کاهش محدودیت‌های ضد کووید-۱۹ مانند ماسک زدن اجباری، پزشکان اطفال آلمانی شمار زیادی از کودکان مبتلا به بیماری‌های تنفسی و آبریزش بینی را مشاهده کردند و داروخانه‌ها نیز با تنگناهای جدی در زمینه زنجیره تامین مواجه شدند.

کمبود بیش از 260 قلم دارو

صنعت داروسازی آلمان در حال حاضر با مشکلات زنجیره تامین و کمبود کارگران ماهر مواجه است. «آندریاس بورکهارت» مدیر کل شرکت داروسازی «توا» گفت: «افزایش سریع قیمت مواد اولیه، تولید برخی داروها را به یک تجارت زیان‌ده تبدیل کرده است».

اینک داروهایی از جمله داروی ضد سرطان سینه در دسترس نیست. در ماه فوریه، «موسسه فدرال داروها و تجهیزات پزشکی آلما وارد عمل شد و دستور داد که در پرتو شرایط اضطراری، برخی داروها از خارج وارد شوند، اما این مشکل تامین را حل نمی‌کند و کمبود بعدی برای نیمه دوم سال ۲۰۲۲ پیش بینی می‌شود.

آلمان در حال حاضر بیش از ۲۶۰ دارو را فهرست کرده که در دسترس نیست. اینها شامل آنتی بیوتیک‌های رایج، داروهای تیروئید،کاهنده فشار خون و همچنین داروهایی هستند که به فوریت در بیمارستان‌ها مورد نیاز هستند. در برخی موارد، دارو سازها با تولید داروهای خود، تدارکات را تضمین می‌کنند، اما آنها همچنان به مواد اولیه مناسب نیاز دارند.

«اورسولا سلرینگ» از اعضای  فدراسیون داروسازان آلمان گفت، مواد اساسی در سطح جهانی معامله می‌شود و اغلب تنها چند تولیدکننده از یک ماده فعال عمدتاً در آسیا وجود دارد. اگر برای مثال در یک کارخانه در چین مشکلی وجود داشته باشد، یا یک کشور تحریم تجاری را اعمال کند، پس از آن بسیاری از تولیدکنندگان با مشکلات تولید مواجه می‌شوند.