احتمال دیدار سران ارمنستان و آذربایجان

«ادوارد آقاجانیان» رئیس کمیته روابط خارجی در پارلمان ارمنستان روز سه‌شنبه از احتمال دیدار «نیکول پاشینیان» نخست وزیر این کشور با « الهام علی‌اف » رئیس جمهور جمهوری آذربایجان خبر داد.

وی که در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، افزود: « مذاکرات برای برگزاری نشست میان سران دو کشور در حال انجام است، اما نمی‌توانم تاریخی برای آن اعلام کنم».

آخرین بار، پاشینیان و علی‌اف با میانجی‌گری «شارل میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا، در روز ۲۲ می در بروکسل با یکدیگر دیدار کردند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و نخست ‌وزیر ارمنستان دوشنبه شب گذشته در تماس تلفنی روند عادی‌سازی روابط بین دو کشور را بررسی کردند.

 احتمال دیدار سران ارمنستان و آذربایجان

دور اول مذاکرات عادی سازی بین دو طرف در ۱۴ ژانویه (جمعه ۲۴ دی گذشته) در «مسکو» برگزار شد که در آن دو طرف توافق کردند که مذاکرات را بدون هیچ پیش شرطی ادامه دهند. نمایندگان ترکیه و ارمنستان در دو نوبت دیگر در وین دیدار کردند. البته هم اینک در گامی رو به جلو پروازهای تجاری بین ترکیه و ارمنستان  پس از دو سال وقفه از سر گرفته شده است.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه چندی قبل  با حضور در مراسم جشنی که به مناسبت فرا رسیدن نخستین سالگرد پیروزی جنگ قره باغ در مرکز فرهنگی «حیدر علی اف» برگزار شد، با بیان اینکه ارمنستان باید «تجاوز» را کنار بگذارد و به آینده نگاه کند، تاکید کرد که ترکیه به تلاش برای صلح و ثبات در منطقه ادامه خواهد داد.