تدارک آمریکا برای قرار دادن روسیه در فهرست «کشورهای حامی تروریسم»

در ادامه تلاش‌های ایالات متحده برای حمایت از اوکراین در مقابل روسیه، سنای آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) به اجماع یک طرح غیرالزام‌آور را به تصویب درآوردند که طبق آن از «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه فرانسه درخواست کردند تا روسیه را برای اقدامات در چچن، گرجستان، سوریه و اوکراین که به «مرگ تعداد بی‌شماری از زنان و مردان و کودکان بی‌گناه منجر شده است»، در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد.

وبگاه «پولتیکو» گزارش کرد، مجلس نمایندگان آمریکا نیز در اقدامی مشابه، طرحی را علیه روسیه پیشنهاد دادند و «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از حامیان تصویب این طرح است. این طرح ضدروسی در حالی در کنگره مطرح شده است که اختیار تعیین تروریستی بودن یک کشور در حوزه وظایف وزارت خارجه آمریکا است.

پولتیکو ادامه داد که تصویب این طرح در سنا فشار بیشتری از سوی کنگره به دولت بایدن وارد می‌کند تا روسیه را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد. وزارت خارجه آمریکا پیش از این کوبا، کره شمالی، ایران و سوریه را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داده است.

 تدارک آمریکا برای قرار دادن روسیه در فهرست «کشورهای حامی تروریسم»

با گذشت پنج ماه از جنگ اوکراین، کشورهای غربی نه تنها اقدامی برای آرام کردن درگیری‌ها در این کشور انجام نداده‌اند بلکه با اقدامات متعدد بر آتش ناآرامی‌ها در این کشور اروپایی دادمن زده‌اند.

طبق این گزارش، کنگره آمریکا بیش از ۵۰ میلیارد دلار کمک به اوکراین را به تصویب رسانده است.

در لایحه سنا در این خصوص آمده است: «نیروهای مسلح فدراسیون روسیه، اعدام‌های بی‌شماری علیه غیرنظامیان بی‌گناه انجام داده است و تلاش کرده است تا جنایات خود را با گورهای دسته‌جمعی در سراسر اوکراین بپوشانند».

این گزارش افزود که زبان این اقدام سنا شبیه به همان چیزی است که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در سراسر جنگ بیان کرده است: و آن این است که نیروهای روسیه اعمال وحشیانه‌ای علیه غیرنظامیان انجام داده‌اند که شامل تجاوز، قتل و شکنجه می‌شود که این‌ها معادل تروریسم است.

مقام‌های روسیه بارها تمامی این اتهامات را رد کرده‌اند و آن‌ها را بی‌اساس خوانده‌اند.

طبق این گزارش، چهارشنبه شب با دفتر بلینکن برای اظهارنظر درباره این خبر تماس گرفته شد و همان اظهارات پیشین را تکرار کردند.

بر اساس این گزراش، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در ارتباط با فشار کنگره به دولت بایدن برای تروریستی خواندن کشور روسیه و این که تروریستی اعلام کردن روسیه، هرگونه مذاکرات آینده برای توقف جنگ اوکراین را پیچیده می‌کند، گفت که وزارت خارجه مسئول بررسی «شروطی را برعهده دارد که کنگره در خصوص قرار دادن در لیست کشورهای تروریستی به قانون تبدیل می‌کند» و مسئولیت دارد تا این شروط را با حقایق موجود مقایسه کند و این فرایند در دست اجرا است.

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس دونتسک و لوهانسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، عملیات نظامی را در اوکراین آغاز کرد و از آن زمان تأکید کرد که به دنبال نازی زدایی و خلع سلاح اوکراین و هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی است و به زیرساخت‌های غیرنظامی این کشور کاری ندارد.

کشورهای غربی با تشدید فشار تحریم‌های روسیه و عرضه سلاح‌های سبک و سنگین به کی‌یف به آتش درگیری‌ها در اوکراین دامن زده‌اند.