ورود موشک های ابرفراصوت روسیه به میدان جنگ با اوکراین

« ولادیمیر پوتین » رئیس جمهور روسیه در مراسم سالگرد «روز نیروی دریایی روسیه» به تحویل موشک‌های ابر فراصوت «زیرکان» به نیروی دریایی این کشور تا چند ماه دیگر اشاره کرد.

به نوشته روزنامه «ساپیرس میل» پوتین گفت که تحویل موشک‌های کروز ابرفراصوت «زیرکان» به ناوچه «آدمیرال گورشکوف» ظرف چند ماه آینده آغاز خواهد شد. وی گفت که محل استقرار این ناوچه‌ها به منافع روسیه بستگی دارد.

پوتین اظهار داشت: «نکته کلیدی در اینجا توانایی نیروی دریایی روسیه است. این نیرو می‌تواند با سرعت برق به همه کسانی که تصمیم به نقض حاکمیت و آزادی ما می‌گیرند، پاسخ دهد».

مراسم امضای دکترین جدید دریایی روسیه در موزه ملی تاریخ «سنت پترزبورگ» در «پیتر و پائول فورترس» درست لحظاتی قبل از شروع رژه روز نیروی دریایی صورت گرفت. در ماه می، «یوری بوریسوف» معاون نخست‌وزیر وقت روسیه، توضیح داد که در بحبوحه عملیات نظامی مسکو در اوکراین و «جنگ تمام عیار» غرب علیه مسکو، «توانمندی‌های ساختاری برای تضمین و حفاظت از منافع ملی در اقیانوس‌های جهان است.»

ورود موشک های ابرفراصوت روسیه به میدان جنگ با اوکراین

تسلیحات ابرفراصوت صوت می‌توانند با سرعت ۹ برابر سرعت صوت حرکت کنند و روسیه در سال گذشته پرتاب‌های آزمایشی زیرکان را از کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌ها انجام داده است.

پوتین در این مراسم فرمان تصویب دکترین دریایی و منشور ناوگان نظامی روسیه را امضا کرد.

بر اساس این گزارش، کرملین نوین سازی زرادخانه‌های خود را در بحبوحه تنش‌ها با غرب که پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ رخ داد، اولویت اصلی خود قرار داده است.

موشک چند منظوره ابرفراصوت زیرکان برای حمله به اهداف دریایی و زمینی طراحی شده و می‌تواند اهدافی را در فاصله بیش از ۶۲۵ مایلی هدف قرار دهد. موشک زیرکان روی ناوچه‌های روسی و بعداً در زیردریایی‌ها مستقر خواهد شد. سرعت این موشک حدود هفت هزار مایل در ساعت است.