سه شرط جریان صدر برای گفت‌وگوی با هادی العامری

هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق ، امروز (دوشنبه، اول آگوست) با صدور بیانیه‌ای، بار دیگر بر ضرورت گفتگو بین جریان صدر و کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) تاکید کرد.

وی طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در وبگاه «شفق نیوز» منتشر شد، همه طرف‌ها را به خویشتنداری و اولویت دادن به منافع ملی دعوت و اعلام کرد: «در فضای تشدید تنش رسانه‌ای به واسطه بیانیه‌های متقابل که به برگزاری تظاهرات مردمی فراخوانده می‌شود و احتمال دارد که این امر از کنترل خارج شده و به خشونت منجر شود، بار دیگر مخلصانه از برادران در جریان صدر و چارچوب هماهنگی می خواهم عقل و حکمت را پیشه سازند و خویشتن داری کنند و با انجام گفت‌وگوی جدی و سازنده برای دستیابی به راه حل‌ در خصوص نقاط اختلاف فیمابین، منافع کشور و مردم را اولویت دهند.

سه شرط جریان صدر برای گفت‌وگوی با هادی العامری

العامری تصریح کرد: «خونهای مردم عراق برای همه عزیز است و ملت عزیز عراق از سالهای دهه هفتاد قرن پیش تا به امروز، خونهای زیادی فدا کرده‌اند.خونریزی بس است و توجه داشتن به خون مردم عراق امانتی بر گردن همگان است و مسئولیت ریخته شدن آن نیز برعهده همه است».

وی در پایان همه طرف‌ها را به مصیب وارده به امام حسین (ع) قسم داد که به تفاهم و گفت وگو روی آورند و به عراق و مردم آن توجه کنند و از ریختن خون حرام در ماه حرام خودداری کنند.

در واکنش به این بیانیه، «صالح محمد العراقی» که از او به عنوان فرد نزدیک به رهبر جریان صدر در عراق یاد می شود و حتی برخی او را سخنگوی «سید مقتدی الصدر» در شبکه‌های اجتماعی می‌دانند، اعلام کرد که برای موافقت صدری‌ها با پیشنهاد العامری برای گفت‌وگو، چند شرط وجود دارد.

وی طی پستی در توئیتر نوشت: «دعوت برادر العامری برای گفت وگو بین چارچوب (هماهنگی که وی به آن تعلق دارد) و جریان صدر، تکرار شد. باید بگویم که اگر کوتاه بیاییم و مذاکره را قبول کنیم، این مذاکره مشروط به موارد زیر است».

«اول: برادر العامری و فراکسیون او از چارچوب هماهنگی خارج شود، دوم: محکوم کردن صریح اظهارات "اسپایکر من" [اشاره به نوری المالکی رئیس ائتلاف دوله القانون] که در فایل صوتی اخیر [منتسب شده به وی] منتشر شده است. سوم: پیش از این العامری یکی از امضاکنندگان میثاق اصلاحات بود .. این میثاق اجرا نشد.. اکنون چه تضمینی وجود دارد اصلاحات اجرا شود.. باید ضمانت دهی تا عراق را از چنگ فساد نجات دهیم».

وی در حالی العامری را به محکوم کردن اظهارات منسوب به المالکی فرا می‌خواند که شخص نوری المالکی و دفتر او، فایل صوتی مذکور و اهانت به سید مقتدی الصدر را تکذیب کرده بودند.

در حالی که هفته پیش، پس از ۱۰ ماه با معرفی «محمد شیاع السودانی» امیدها برای تشکیل دولت جدید زنده شد و پارلمان نیز آماده انتخاب رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس پارلمان می‌شد، تظاهرات حامیان جریان صدر برای مخالفت با روند سیاسی، شرایط را پیچیده کرد.

آشوبگران حامی مقتدی صدر برای بار دوم طی تنها ۷۲ ساعت، روز شنبه گذشته وارد صحن پارلمان شدند. «ابراهیم الجابری» رئیس دفتر سید مقتدی الصدر در بغداد نیز که به میان حامیانش رفته بود، از تحصن نامحدود در صحن پارلمان خبر داد؛ بنابراین حامیان صدر شب را در پارلمان و محوطه منطقه سبز سپری کردند و همچنان نیز در صحن به حالت تحصن به سر می‌برند.

دیروز، کمیته‌ای که خود را «کمیته هماهنگی حمایت از قانون و محافظت از سازمان‌های دولتی» عراق می‌نامد، طی بیانیه‌ای از تمامی طیف‌های مردمی در این کشور دعوت کرد که عصر روز دوشنبه در نزدیکی منطقه الخضراء به شکل مسالمت‌آمیز تظاهرات و تجمع کنند.