ترامپ فرصت کشتن رهبر القاعده را داشت، اما او را نمی‌شناخت!

ایمن الظواهری ، رهبر سابق القاعده روز شنبه در حمله پهپادی آمریکا به کابل کشته شد و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه این خبر را اعلام کرد.

 

گفته می‌شود کشته شدن او که مورد تشویق بسیاری از رهبران جهان قرار گرفت، بزرگترین ضربه به القاعده از زمان کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر اسبق این گروه در سال ۲۰۱۱ است.

اما بر اساس گزارش شبکه ان‌بی‌سی نیوز که در فوریه ۲۰۲۰ منتشر شده، کشتن الظواهری می‌توانست خیلی زودتر از این‌ها اتفاق بیافتد. طبق این گزارش، مقامات اطلاعاتی وقت آمریکا به دونالد ترامپ ، رئیس‌جمهوری سابق این کشور درباره تروریست‌های برجسته‌ای که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) قصد ردیابی و کشتن آن‌ها را داشت، گزارش دادند، از جمله ایمن الظواهری.

دو منبع آگاه به ان‌بی‌سی نیوز گفتند که ترامپ دستور ردیابی الظواهری را صادر نکرد، زیرا تا آن روز اسمش را نشنیده بود و در عوض گفت که پسر بن لادن (حمزه بن لادن) کشته شود.

یک مقام سابق از زبان ترامپ گفت: هرگز اسم این‌ها را نشنیده‌ام... حمزه بن لادن چطور است!؟

یک مقام وزارت دفاع آمریکا هم به ان‌بی‌سی نیوز گفت: این (حمزه بن لادن) تنها اسمی بود که اون می‌شناخت!

وزارت دفاع آمریکا و یکی از سخنگویان دونالد ترامپ به درخواست پایگاه خبری اینسایدر برای اظهار نظر در این باره پاسخ ندادند.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، گرچه پسر بن لادن به عنوان یک چهره نوظهور و در حال رشد در این گروه تروریستی محسوب می‌شد، اما اطلاعاتی از برنامه‌ریزی او برای انجام حملات تروریستی در آن زمان در دست نبود و به نظر نمی‌رسید خطری جدی باشد.

ترامپ در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که بن لادن جوان در اوایل ریاست‌جمهوری وی در یک "عملیات ضدتروریستی" آمریکا کشته شده است.

داگلاس لاندن، یک مقام سابق سازمان سیا در سال ۲۰۲۰ نوشت: ارزیابی‌های اطلاعاتی از خطرناک‌تر بودن الظواهری و دو چهره دیگر القاعده به نام‌های محمد المصری و صیف‌ العدل خبر می‌دادند و اینکه احتمال رهبری حمزه بن لادن بالا نبود، اما ترامپ نظر دیگری داشت.

ترامپ فرصت کشتن رهبر القاعده را داشت، اما او را نمی‌شناخت!

وی افزود، "اصرار ترامپ به کشتن پسر بن لادن مثال دیگری است که نشان می‌دهد ترامپ ترجیح می‌دهد اشخاص معروف را هدف بگیرد تا اینکه به اولویت‌های امنیتی آمریکا فکر کند."