اسلام هراسی در آمریکا؛ چالش جدی مدعیان دموکراسی و حقوق بشر

روزنامه نیویورک تایمز نوشت:  قتل ۴ مرد در«آلبوکِرکی» بزرگترین شهر ایالت نیومکزیکو، جامعه مسلمانان را وحشت زده کرده است. پلیس از مردم خواسته که به تحقیقات آنها کمک کند و این امر خود باعث هراس مسلمانان شده است.

نیویورک تایمز نوشت: «محمد امتیاز حسین» ساکن آلبوکرکی حتی می ترسد برای آب دادن گیاهانش از خانه بیرون برود و یا کتاب هایش را از ماشین بیرون آورده و حتی به بالکن منزلش برود.

«محمد افضل حسین» برادر کوچکتر او که ۲۷ ساله بود یک هفته پیش تنها چند بلوک آن طرف تر از آپارتمانش به ضرب گلوله کشته شد.

او یکی از چهار مرد مسلمانی بود که به تازگی در این شهر به قتل رسیدند.  سه نفر نیز در دو هفته گذشته کشته شدند و مقام های پلیس معتقدند این مرگ‌ها با هم ارتباط داشته و به دنبال هدف قرار دادن جامعه مسلمانان بوده است.

اسلام هراسی در آمریکا؛ چالش جدی مدعیان دموکراسی و حقوق بشر

قربانی چهارم، یک مرد مسلمان حدود ۲۰ ساله از جنوب آسیا بوده که پلیس نامش را اعلام نکرد و روز جمعه اندکی قبل از نیمه شب کشته شد.

مانند پلیس آلبوکرکی، پلیس فدرال آمریکا و پلیس ایالتی نیز برای یافتن قاتل یا قاتلان احتمالی از مردم درخواست کمک کرده اند.

یکی از اعضای مسلمان مرکز اسلامی نیومکزیکو، که هر چهار قربانی به آن تردد داشتند، ابراز نگرانی کرده که وی نیز ممکن است «طعمه» شود.

«احمد عاصد/ Ahmad Assed »، رئیس مرکز اسلامی نیومکزیکو می گوید در آلبوکرکی بزرگ شده و همیشه در این مرکز اسلامی حضور داشته اما هرگز به عنوان یک مسلمان در این شهر تا این اندازه  احساس انزوا نکرده بود.

سه مورد از این قتل ها در هفته گذشته اتفاق افتاد و به گفته مقام های ایالتی، نژاد و مذهب علت مشترک قتل قربانیان بوده است.

«برایان لوین» استاد عدالت کیفری در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سن برناردینو و مدیر مدرسه مطالعات تنفر و افراط گرایی گفت جرائم ناشی از نفرت در آمریکا در سال ۲۰۲۰ نسبت به همه سالهای دیگر بعد از حملات تروریستی یازده سپتامبر کمتر شده است که دلیل آن محدودیت های مربوط به همه گیری بوده است.

این استاد دانشگاه گفت جرایم ناشی از نفرت همچنان یک عامل نگران کننده است. مدرسه مطالعات تنفر و افراط گرایی گزارش داده که در سال ۲۰۲۱، جرائم ناشی از نفرت  بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت و در نیمه اول سال  ۲۰۲۲ میلادی، ۴.۷  درصد افزایش یافته است.

طبق مطالعات این استاد آمریکایی، «دیدگاه های اسلام ستیزانه » در این کشور فراگیر شده و وقتی کشور در شرایط دشواری بسر می برد، وخیم تر می شود.

مرکز اسلامی نیومکزیکو همین سال گذشته نیز با اقدام یک زن برای آتش زدن مسجد مواجه شد. پلیس این زن را دستگیر و به ایجاد حریق عمدی متهم کرد و پرونده او همچنان در حال بررسی است. در این حادثه کسی آسیبی ندید.

عاصد، مدیر این مرکز گفته به حدود ۲۵۰۰ نفر از اعضای مرکز دستور داده تا جایی که می توانند در خانه بمانند و از «درگیر شدن یا اقدامات تحریک آمیز» در برخورد با افراد خودداری کنند.

شبکه خبری الجزیره درباره قتل مسلمانان در آمریکا نوشت: این قتل ها به منبع ترس و نگرانی مسلمانانی در سراسر این کشور تبدیل شده که با نژادپرستی، تبعیض و خشونت مواجه هستند.

این رسانه در گزارشی تحت عنوان «نفر بعدی کیست؟ » به ترس و ارعاب در بین جامعه مسلمانان آمریکا اشاره کرده است.

ان بی سی نیوز: رویای آمریکای امن شکسته شد

ان بی سی نیوز نوشت: «شریف هادی» در دهه ۱۹۸۰ افغانستان را ترک کرد و در ایالات متحده ساکن شد تا زندگی امن‌تری داشته باشد.

اما پس از قتل چهار مرد مسلمان در چند ماه گذشته - از جمله برادرش «محمد ظاهر احمدی »- رویای شریف هادی درباره آمریکای امن شکسته شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: طبق گزارش مرکز تحقیقاتی پیو، ترس و نگرانی ناشی از این قتل ها از ایالت نیومکزیکو فراتر رفته است. درنیومکزیکو، مسلمانان کمتر از ۱٪ از بزرگسالان در جمعیت ۲.۱ میلیونی این ایالت را تشکیل می دهند.

این رسانه افزود «دبی آلمونتاسر» (Debbie Almontaser)، یکی از رهبران جامعه مسلمانان نیویورک در توئیتر نوشت: این واقعیت وحشتتناکی است که مظنون آزاد است، سوال این است که «نفربعدی کیست؟!»

جرایم ناشی از تبعیض و نفرت علیه اقلیت ها در آمریکا در سالهای پس از حملات یازده سپتامبر افزایش یافت. این جرائم فقط علیه مسلمانان نیست و در اتفاق های بعد از همه گیری کرونا نیز حملات علیه آسیایی تبارها افزایش یافت.

 طبق اعلام اداره پلیس نیویورک، شمار جرائم علیه شهروندان آمریکایی- آسیایی دراین شهر در سال ۲۰۱۹ تنها سه مورد بود که  این آمار در سال  ۲۰۲۰ و بعد از ادعاهای رئیس جمهوری سابق آمریکا که کرونا را «ویروس چینی» توصیف کرد به ۲۹ فقره جرم و جنایت رسید.

الجزیره درباره رفتارهای تبعیض آمیز و اسلام هراسی که دموکراسی در آمریکا را زیر سوال برده است نوشت: دو دهه پس از حملات ۱۱ سپتامبر، مسلمانان آمریکایی با مواردی از نظارت سازمان یافته، تعداد زیادی از سیاست‌های تبعیض آمیز - از جمله ممنوعیت سفر - و همچنین افزایش جرایم ناشی از نفرت مواجه شده‌اند، در حالی که جوامع آنها هدف برنامه‌های جاسوسی اجرا شده توسط آژانس‌های مجری قانون فدرال و محلی بوده است.

برای مثال، بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴، اداره پلیس نیویورک یک واحد کامل را برای جاسوسی از جمعیت مسلمان شهر اختصاص داد. به گفته اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ACLU)، پلیس، محل زندگی مسلمانان نیویورکی را مشخص کرد، خبرچین‌هایی را از درون جامعه مسلمانان استخدام کرده و مساجد را تحت نظر قرار داده است.

اکنون به نظر می رسد «قتل های هدفمندی» که خود مقام های آمریکایی اذعان می کنند علیه مسلمانان رخ داده است، شکست طرح های این کشور در  تصویب قوانینی برای مقابله با جرائم ناشی از نفرت را به همراه داشته است.