آیا پرچم و سرود ملی مصر تغییر می‌کند؟

از زمانی که عبدالفتاح السیسی ، رئیس جمهور مصر در یکی از سخنرانی‌های خود در سال گذشته از اصطلاح «جمهوری جدید» استفاده کرد، در ماه‌های گذشته استفاده از این مفهوم توسط اهالی رسانه‌ها و سیاست مداران مصری شکل گسترده‌ای به خود گرفته است.

در این راستا، اخیراً نظراتی مطرح شده است که از لزوم تغییر پرچم و نشان دولت مصر به تناسب با ویژگی‌های جمهوری جدید صحبت می‌کند.

در نگاه اول، ممکن است برای برخی به نظر برسد که تغییر پرچم و نشان دولت مصر و شاید سرود ملی این کشور تکان دهنده و عجیب باشد، به خصوص که پرچم و نشان فعلی برای نزدیک به ۴۰ سال است که بدون تغییر باقی مانده است، اما با نگاهی به صفحات تاریخ مصر درمی یابیم که این نمادها در طول دو قرن گذشته با تغییر شرایط سیاسی حاکم بر این کشور چندین بار تغییر کرده اند.

در مصر پرچم ملی یکی از نمادهای کشور محسوب می‌شود و از حمایت قانونی برخوردار است که باید مورد احترام قرار گیرد. ماده ۲۲۳ قانون اساسی کنونی این کشور بیان می‌کند که توهین به پرچم مصر جرم است و مجازات قانونی دارد. قانون اساسی شکل و طرح پرچم را تعیین می‌کند، اما قرار دادن نشان دولتی و سرود ملی به عهده قانون واگذار شده است.

آیا پرچم و سرود ملی مصر تغییر می‌کند؟

گفتنی است، پرچم مصر و نشان دولتی آن چندین مرحله تاریخی را پشت سر گذاشته اند که طی آن رنگ‌ها و نمادهای آن تغییر کرده است و این بیانگر واقعیت مراحل تاریخی این کشور است‌.