تمدید وضعیت اضطراری به مدت ۳ ماه در مصر

 عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، صبح یکشنبه تصمیم به تمدید وضعیت اضطراری در سراسر این کشور برای مدت سه ماه گرفت و دستور آن را صادر کرد.

براساس این تصمیم، نیرو‌های مسلح و پلیس اقدامات لازم را برای مقابله با خطرات تروریسم و ​​تأمین مالی آن‌ها انجام می‌دهند. پیش از این، تلویزیون دولتی نیل گزارش داد مجلس نمایندگان مصر، روز پنجشنبه فرمان ریاست جمهوری را تصویب کرد که از ۲۴ ژانویه وضعیت اضطراری در سراسر کشور را برای سه ماه دیگر تمدید می‌کند.

کمیته عمومی مجلس نمایندگان گفت: این تصمیم برای مقابله با شرایط خطرناک سلامتی و امنیتی در کشور اتخاذ شده است.

بر اساس این فرمان، نیرو‌های مسلح و پلیس اقدامات لازم را برای مبارزه با تروریسم و ​​تأمین مالی آن ها، حفظ امنیت در سراسر کشور، محافظت از املاک عمومی و خصوصی و حفظ جان شهروندان انجام خواهند داد. طبق قانون اساسی مصر، تصمیمات ریاست جمهوری برای تمدید وضعیت اضطراری باید توسط پارلمان تصویب شود.

مصر در سال ۲۰۱۷ پس از دو بمب گذاری در کلیسا که منجر به کشته شدن حداقل ۴۵ نفر شد، وضعیت اضطراری را وضع کرد. مصر از حملات تروریستی رنج می‌برد، که تاکنون منجر به کشته شدن صد‌ها پلیس و سرباز شده است. در فوریه ۲۰۱۸، قاهره یک عملیات جامع برای ریشه کن کردن تروریسم آغاز کرد که از آن زمان حداقل ۱۰۰۰ تروریست کشته شده است.