بیانیه السیسی، اعلام جنگ علیه لیبی است

دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فائز السراج با رد اظهارات روز شنبه عبدالفتاح السیسی ، رئیس‌جمهور مصر ، تاکید کرد که اعلام احتمال مداخله نظامی در خاک لیبی در حکم «اعلام جنگ» علیه لیبی است.

اخبار بین الملل- طی بیانیه‌ای که روز یکشنبه دولت وفاق ملی لیبی آن را منتشر کرده، تاکید شده: «دخالت در امور داخلی و نقض حاکمیت این کشور، چه از طریق اظهارات رسانه‌ای و چه از طریق حمایت از شبه‌نظامیان و مزدوران غیر قابل قبول است. این دست از اقدامات، اقدامی خصمانه، مداخله‌ای آشکار و اعلام جنگ تلقی می‌شود».

این بیانیه در ادامه افزود: «ما به همه یادآوری می‌کنیم که دولت وفاق ملی تنها نماینده قانونی کشور لیبی است و به تنهایی حق حاکمیت بر کشور را دارد».

دولت وفاق ملی لیبی یادآور شد که از سال‌ها قبل خواستار «راه حل سیاسی صلح آمیز برای بحران» لیبی بوده است. در ادامه تاکید شده: «ما تنها کسانی هستیم که مکان و زمان عملیات نظامی برای پاکسازی سرزمین‌مان را تعیین کرده و اختیارات خود را در تمام نقاط کشور گسترش می‌دهیم».

السیسی طی سخنرانی در روز شنبه، اعلام کرد که هرگونه مداخله مستقیم مصر در لیبی از لحاظ بین‌المللی مشروع است و ارتش مصر آمادگی خود را برای یک عملیات نظامی در خارج از کشور حفظ می‌کند.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که نیرو‌های دولت وفاق ملی لیبی تحت حمایت ترکیه، در حال آماده سازی برای حمله به شهر سرت هستند. ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر اکنون شهر سرت را  تحت کنترل دارد. السیسی اعلام کرده که شهر سرت خط قرمز مصر به حساب می‌آید. پادشاه بحرین اولین کشور عربی بود که به صورت آشکار از تصمیم مصر حمایت کرد.

«ارتش ملی لیبی» تحت امر خلیفه حفتر طی هفته‌های اخیر متحمل شکست‌های سنگینی شده و در پی آن مجبور به عقب‌نشینی از برخی از پایگاه‌های خود شده است.

در میان درخواست‌های مکرر سازمان ملل برای استقرار آتش‌بس در کشور، دولت وفاق به ریاست فائز السراج تاکید کرده که تنها پس از باز پس‌گیری شهر سرت و پایگاه هوایی الجعفر آماده آغاز مذاکره با خلیفه حفتر هست.