انتقال تروریست‌ها از سوریه به لیبی و خطرات آن برای کشورهای همسایه

«حمدی سند لوزا» معاون وزیر خارجه مصر در امور آفریقا در نخستین نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای مدیترانه که بنا به دعوت فرانسه به منظور مبارزه با تروریسم و حمایت از توان نظامی این کشورها برگزار شد، شرکت کرد.

اخبار بین الملل-این نشست به صورت ویدئو کنفرانس و با مشارکت وزرای خارجه پنج کشور حاشیه دریای مدیترانه به اضافه وزرای خارجه چند کشور عضو اتحادیه اروپا و آفریقا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کمیساریای عالی اتحادیه آفریقا برگزار شد.

طبق گزارش وبگاه «الیوم‌السابع»، حمدی سند لوزا در این نشست با اشاره به تهدیدات انتقال تروریست‌ها از سوریه به لیبی و خطرات آن برای کشورهای همسایه به ویژه پنج کشور ساحل مدیترانه خواستار اتخاذ موضع قاطع در برابر کشورهای حامی تروریست‌ها و مسئول انتقال آن‌ها از سوریه به لیبی شد.

لیبی از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ ، تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.

حفتر از یک سال قبل با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرده است اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و اخیرا نیز شکست‌های سختی متحمل شد. نیروهای دولت السراج از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

در همین ارتباط مرکز موسوم به «دید‌بان حقوق بشر سوریه» که نهادی وابسته به مخالفان دولت سوریه و مستقر در شهر لندن است، از اقدام ترکیه در اعزام نیروهای جدید به لیبی خبر داده و گفته است که تا کنون ۷۸۵۰ تروریست از سوریه به ترکیه منتقل شده‌اند.